woensdag 25 april 2012

Zwaan kleef aan

In de berm tussen de N247 en de zesstedenweg (parallelweg) tussen Oosthuizen en de klemweg (naar Middelie) zit al enige weken een zwaan te broeden.
Echt onverstoorbaar tussen al het verkeersgeruis gaat de natuur zijn gangetje.
Nu hoort er bij deze zwaan ook een mannetje, deze zit s'morgens vroeg vaak op de zesstedenweg te slapen/waken hij houdt mij altijd nauwlettend met één oog in de gaten.

Twee weken geleden zat hij middenop de weg en ik haalde de snelheid er flink af omdat ik heb gezien wat een meerkoet voor schade kan aanrichten ik heb al wat omrolschade maar ik heb geen zin in een gebroken body dus, voorzichtig naderen.
De zwaan kwam hevig met zijn vleugels klapperend en blazend op mij af en begon de Quest  klappen te geven met zijn vleugels.
Tussendoor probeerde hij mij te bijten en kwam erg dichtbij mijn gezicht; ik heb hem toch maar even te laten weten dat ik dit niet op prijs stel, en haalde uit en gaf hem een flinke okkernoot tussen de ogen waarop hij verzwakte en de dreiging meteen afhing.
Ik weet nu waar de term zwanenhals vandaan komt en ben meteen doorgereden hierna zag hem in de spiegel de berm in lopen, naar het nest.

Sindsdien gaat hij naar de kant als het oranje gevaar aankomt rollen, maar kan het niet laten om dreigend te blazen naar mij en als ik voorbij hem ben wil hij mij even achterna komen maar dit geeft hij al gauw op.
Zelfs als hij in de sloot zwemt trekt hij even een sprintje om snel op de kant te klimmen.
Eigenlijk valt het allemaal best wel mee en ik hoop dat hij niet het geheugen van een olifant heeft want dan heb ik nog wat te goed.

2 opmerkingen:

  1. Hoi Willem

    Een zwaan weegt 12 kg volgens mij blijf je niet recht op als hij onder de quest door gaat met alle gevolgen van dien.

    Groeten Matthijs

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Matthijs, dat denk ik ook niet, ik ben bang dat ie binnen zit (door m'n kreukelzone)

    Gr.Willem

    BeantwoordenVerwijderen