maandag 22 oktober 2012

Reggio Messina

Afgelopen zomer weer flink wat mooie duiken gemaakt in een voor mij bekende zee, maar steeds op andere plekjes.
Wij komen al meer dan 10 jaar in deze omgeving en voelen ons hier thuis tussen de Spaanse bevolking.
Een van de duiken was een wrakduik op de Reggio Messina, het schip is 110 meter lang, 17 meter breed en heeft passagiers en treinen vervoerd, dat kun je nog zien aan de rails op diverse dekken.
Het schip is uiteraard ontdaan van olie en andere rommel en is ter plekke afgezonken om zo als "kunstmatig rif" te dienen voor van alles wat hier rondzwemt het wrak is in drieën gebroken en de huid is op diverse plaatsen ingesneden om duikers vrij toe- en uitgang te verschaffen hierdoor is het ook voor de wat minder ervaren duiker goed toegankelijk en redelijk veilig te doen.

De diepte is hier van 28 tot 34 meter en je kunt er alleen met een boot komen het is een leuk wrak maar door de open scheepshuid hier en daar is het voor mij niet bijzonder maar heb evengoed genoten van de rust en de vele vissen onder water.

 Dit plaatje is genomen onder de mast, je ziet de zon mooi boven het water, de diepte is hier ca. 24 meter het is rond 10.00 s'morgens, de  beste tijd om overdag onder water foto's te nemen.

De diepste duik was dit jaar naar 45 meter, hier waren nog zwarte en rode gorgonen, groupers van > 1 meter, brottola's, congers en murenen te zien. In deze omgeving is vroeger veel gejaagd en gevist, vandaar dat de grote jongens alleen nog maar in de gebieden te zien zijn waar het verboden is te vissen.


Mijn mooiste duik dit jaar was op een plek waar ineens honderden barracuda's  opdoken en drie kwartier in de stroming om mij heen bleven hangen ik zat op 13 meter diepte tussen wat rotsen en gorgonen en ineens lagen de zwart/wit gestreepte rovers om mij heen variërend  van 0.5 tot wel 1.5 meter lang, echt adembenemend.

2 opmerkingen:

  1. Hi Willem,
    Mooie foto's, vooral de eerste twee.
    Vallen barracuda's niet direct aan?
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tsja ze leven meestal in groepsverband en dan lijkt het wel of er één de leider is, deze is constant heen en weer aan het zwemmen en zolang ze op de stroming hangen is iedereen vrij rustig en ik denk dat ze ons niet aanvallen omdat wij een te grote prooi voor ze zijn.
    Voor solitaire barracuda's moet je oppassen omdat ze dan verstoten of angstig (stress) zijn.
    Ik heb in de rode zee tussen white tip haaien gedoken en dat was wel spannend omdat ik weet dat ze altijd naar boven schieten als ze gaan aanvallen dus je moet zien dat je onder ze blijft en dat is niet altijd veilig mogelijk als je al diep zit.
    Ik ben bij Marsa Alam eens verrast door twee tijgerhaaien van zeker zes meter (volgens een oude Egyptische duiker had hij ze nog nnoit zo groot gezien en waren ze acht meter) dat was wel angstig maar is ook goed afgelopen.
    De enigste keer dat ik aangevallen ben was tijdens een nachtduik in Vinkeveen (zandeiland drie) door een gewonde snoek van ruim 1 meter deze beet met zijn gewonde bek in mijn droogpak, maar verder geen schade ik denk dat hij een klap van een schroef, of een enorme vishaak in zijn bek had gehad waardoor veel schade veroorzaakt was.

    BeantwoordenVerwijderen