maandag 5 november 2012

Mijn bescherming tegen regen en sneeuw

Vanaf de eerste keer dat ik met de Quest een rit in maakte in de regen wist ik meteen dat dit onbeschermd geen pretje is voor je ogen en gezicht. Ik was op de racefiets wel wat gewend maar de snelheden liggen nu hoger en je hebt ook last van overslaand water vanaf de neus van je fiets.

Bovendien is hagel en sneeuw helemaal een crime en zodoende was ik al gauw op zoek naar een andere oplossing dan de skibril; vooral de bril is lastig in het donker en bij verkeerslichten dus dat werkt ook niet prettig.

Daarom maak ik al sinds twee jaar gebruik van deze ijsklim-helm waar een goede stevige doorzichtige klep als accessoire bij te krijgen is, deze is met twee klemmetjes en een bijbehorend elastiek vast te zetten aan de helm.

Tot nu toe heb ik nog geen probleem gehad met fietsen in de regen of sneeuw, ik kan altijd wel in een bepaalde houding gaan zitten zodat de druppels/vlokken tegen het scherm of op het schuimdekje slaan.
Natuurlijk is mijn fiets ook voorzien van een mini vizier zodat er ook water overheen slaat. 


De helm is ultra licht en geeft goede bescherming bij vallen en stoten tegen het hoofd, er zit geen fietsers keur op de helm is in NL. dan ook niet gekeurd maar onder het motto beter iets dan niets......verder is het is een goede drager voor hoofdlamp en flits achterlicht; vooral het achterlicht is een eye-catcher, en zowel dit als het hoofdlicht zit nu op fiets- koplamp hoogte dus als ze dit niet zien dan........naar de opticien of oogarts.
  

De opvallend gele kleur is mooi meegenomen en ik weet al welke kleur mijn volgende Quest krijgt.

4 opmerkingen:

  1. Dag Willem,
    Ziet er goed uit. Als je niet met een kap rijdt is dit een prima oplossing. Ook Jan Geel rijdt al heel lang met een heel lange klep van Lexan. Regenwater valt gelukkig omlaag tussen het begin en van de klep en je ogen.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hee Willem,

    leuk helmpje. Waar heb je 'm gekocht en wat kosten de helm en de klep?

    gr. Cor

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Cor,

    De helm heb ik al enige jaren geleden gekocht bij de klimwinkel.nl met meer ijsklim-gereedschap; ik weet geen prijs meer van de losse helm. Het klepje heb ik twee jaar geleden gekocht bij de klimwinkel, was iets van €15.00 meen ik. Het spul is van Italiaanse afkomst merk GRIVEL de helm was alleen in geel verkrijgbaar omdat dit goed opvalt in de sneeuw en het ijs. Het is een zgn. "hard shell" dus kan tegen een stootje en je draait hem op maat met een draaiknop achterop.

    Gr.Willem

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Waarschijnlijk beschermt deze helm beter dan een fietshelm, die volgens de fietsersbond geen bescherming biedt tegen hersenletsel.

    BeantwoordenVerwijderen