zondag 9 december 2012

Directe wind uit de Flintstone-gaten

Ik was twee jaar geleden al eens geïnspireerd door de kapjes voor de Flintstone-gaten onder de Quest van Kees van Hattem, en heb er nu eindelijk het juiste materiaal voor gevonden, een rubber flap met eraan gevulcaniseerd een stevige kunststof bevestigings rand.

De flap is eigenlijk een deel van een "skirt" die onder de voorbumper van een auto zit.
Omdat ik niet zomaar reclame maak voor een automerk zal ik de naam hier niet vermelden.
De skirt hou je alleen over als de voorbumper vervangen wordt na een schade en is niet los te koop  dus......het was even wachten op aanvoer.

Vanaf nu haal ik van elke bumper de skirt af als die nog intact is; al is het maar voor een andere Quest berijder.
De nu gemaakte windkapjes zijn nog een prototype, ik wil ze nog verbeteren door de voorzijde aan de bovenkant meer door te laten lopen en wat experimenteren met vorm en hoogte.

Waar nu Ducttape voor een windvrije aansluiting zit komt een rupsje PUkit dat goed aansluit.
De bevestiging is met roestvrije carrosserie klemmetjes, zit als een huis en is gemakkelijk te de- en monteren.
Ik heb afgelopen week elke dag en een één dag met -4˚C 53 km. van en naar het werk gefietst zonder overschoenen oid. en had warme voeten bij aankomst.
De enigste restrictie is de bodemvrijheid, met name tijdens optillen om te maneuvreren/parkeren raken ze snel de grond maar dat is even wennen en anders tillen.

2 opmerkingen:

  1. Mooie oplossing Willem, en dat van die bodemspeling lijkt mij geen overdreven reaktie, te zien aan de schaafschade aan de onderzijde van de neus van jouw Quest.
    Er zijn inmiddels aardig wat varianten "op de markt", elk met hun eigen voors en tegens. De strip van Wim Schermer, de borsten van Kees van Hattem, en andere oplossingen met lycra (gezien op de blog van Wim Schermer, artikel over "Stijvere Quest Jan Geel").
    Persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van deze laatste oplossing waarbij het lycra door een inkeping in de onderzijde van de Quest getrokken word waardoor een nagenoeg naadloze overgang tussen kuip en lycra wordt gecreëerd.
    Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik ook graag een van deze oplossingen zou willen toepassen zodat de overschoenen kunnen thuisblijven, maar voorlopig is het zonder al deze aanpassingen nog prima te doen op de 60 km. enkele reis van en naar werk. Maar zoals wel vaker: Als het kalf verdronken is dempt men de put. Tegen de tijd dat het echt bar en boos en ondoenlijk wordt is het aanbrengen van een van deze oplossingen natuurlijk achterhaald en te laat. Komt tijd komt raad!

    Groetjes, Robert-Jan a.k.a. Questeritus

    BeantwoordenVerwijderen
  2. had je reactie verwijderd i.o\p.v gepubliceerd,
    maar stond in de mail dus zelf ff geplaatst

    BeantwoordenVerwijderen