donderdag 3 januari 2013

De zin of onzin van een helm.

Regelmatig is er discussie over het dragen van een veligheidshelm tijdens het fietsen.
De uitslagen van sommige testen, die overigens niet genormeerd zijn leidt ook wel eens tot discussie, laten we één punt duidelijk stellen, een klap met een hamer op je blote hoofd komt harder aan als dezelfde klap zonder helm dit is mijn GBV. theorie.

Een helm moet ook goed passen, afgesteld en vastzitten.

Een softshell helm zal eerder breken dan een hardshell helm, maar zal meer energie absorberen voordat hij breekt.
Tijdens wedstrijden op de wielerbaan heb ik deze helmen al een paar jaar geleden gezien, eerst was alleen de bovenste (zwarte) helm verkrijgbaar, dit jaar komt ook de weg-uitvoering op de markt, beiden zijn uitgevoerd met geïntegreerd vizier en bieden volgens enkele (top) baanrenners een hoge mate aan bescherming zonder dat je uit de helm "kookt" tijdens zware inspanning.
Prijzen houdt ik me niet mee bezig. (wat is je hoofd je waard)?
Verder zijn ze ultra light. 

Ik hoef/wil geen reclame te maken voor deze helmen maar ben altijd weer op zoek naar nieuwigheden/verbeteringen die onze veiligheid ten goede komen bovendien voldoen deze helmen aan onze eisen mbt. vormgeving.

5 opmerkingen:

  1. Het zijn in ieder geval mooie helmen, Willem. Mijn gbv zegt overigens ook dat een helm dragen beter is dan geen helm.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. SPEEDtime wat een beauty!

    Draag een helm vooral voor het vizier! Dit is een hele mooie bedankt!

    Groet Marcel
    Quest 342

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Willem,

    Waar ik vooral interesse in heb is of dit soort helmen onder de racekap past zonder bij elke beweging je hoofd tegen de kant te stoten. Ik gebruik nu een "Smartcap", een soort schaatshelm, maar de helmen die jij hier laat zien zijn een stuk degelijker en waarschijnlijk ook goedgekeurd voor fietsen. Het is ook zo dat mijn gevoel zegt dat iets van hoofdbescherming altijd beter is dan niets.
    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als je voor veiligheid gaat, is het merk POC -bij mijn weten althans- één van de weinige merken die de impact van de helmen niet alleen van bovenaf test maar ook rondom :

    http://www.pocsports.com/en/14/wheels-helmets

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Haha Willem, dat is humor... Je schrijft: "klap met een hamer op je blote hoofd komt harder aan als dezelfde klap zonder helm". Mijn GBV zegt dat beide klappen ongeveer even hard aankomen.

    Maar die Casco SPEEDair is wel een prachthelm. Heb jij die al besteld of heb je een andere Casco SPEEDhelm. En zo ja: Wat is jouw ervaring met het schermpje en eventueel beslaan?

    BeantwoordenVerwijderen