zondag 15 februari 2015

Disco-koplampen

Omdat ik al een tijd op zoek was naar de oorzaak van het fluctueren van mijn koplamp als ik het knipperlicht gebruikte, alle schakelaars, verbindingstekens en solderingen doorgemeten.
Normaal kon ik ca. vier dagen met de Quest naar het werk zonder op te laden (8-10 fiets uren)
Nu moest ik elke avond aan de stekker en dan reed ik halverwege mijn avondrit al weer met disco-koplampen.

Maar eens gebeld met Velomobiel Theo heeft mij toen een paar nuttige tips gegeven maar dat had ik zelf ook al twee keer doorgemeten.

De accuspanning zakte ook niet in elkaar als ik vermogen afnam (claxon, knipperlichten en remlicht tegelijk aan) met mijn digitale Fluke meter. dus..........een zoekplaatje in mijn beleving.
Trucks kan ik dmv. diagnose laptop (EASY) uitlezen, testen en circuits/ECU's uitmeten en als je dan je GBV.  gebruikt kom je een heel eind.

Bij de Quest kan ik dat niet en dan moet je terugvallen op ervaring tot nu toe heb ik geen problemen met een Quest gehad die ik niet kan oplossen dus dan is het voor mij een uitdaging.

Ik rij al jaren (in mijn vorige Q ook al)  met een dubbel accupack; juist in de winter wil ik niet zonder licht/knipperlichten/remlicht komen te staan vooral onder de kap lijkt mij dat geen pretje.
Na mijn telefoontje met Theo ben ik eerst de accupacks eens los van elkaar gaan meten bingo! onbelast 0,9 V spanning verschil en de totale boordspanning kelderde ruim 1 Volt als ik het tweede accupack aan de eerste koppelde en dan is de minimaal benodigde spanning voor 6-10 zware LED's al gauw bereikt.

Beide accupacks vervangen en we kunnen er weer een paar jaar probleemloos tegenaan!
Mijn digitale meter is te langzaam om de dalspanning te meten en een 6 Volt 5 watt lampje erover zetten gaf mij ook geen indicatie van wat er aan de hand was.


3 opmerkingen:

  1. Hoi Willem,

    Bekend verhaal, ook mijn koplampen knipperen als ik richting aangeef, zelfs al na een halve woon-werkrit met volle accu's.
    Ik rijd om dezelfde redenen die jij aangeeft ook met een dubbel accupack, dus misschien is het probleem bij mij hetzelfde?
    Hoe is het dan als je maar 1 van de 2 accu's aansluit? Eens proberen morgen.......
    Maar mooi dat je er achter kwam wat het was!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je moet dan eerst het accupack met de hoogste spanning opladen en gebruiken, ik denk dat door een verhoogde inwendige weerstand van de slechte accupack de totale laadspanning van de andere ook naar beneden getrokken wordt net als een defecte of dode cel in een voertuig accu (lood-zuur accu)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Willem

    ik heb dit in m'n strada zitten:

    https://www.conrad.nl/nl/t2m-accu-checker-smart-guard-2-236035.html?WT.mc_id=google&insert=8J&gclid=Cj0KEQiApIGnBRCFx-idn7-E2Y8BEiQAc6fQbItFW8errc8VP21siknlJ2tCaSGXKttuUpOcAvTtFbEaAo8f8P8HAQ&WT.srch=1

    Daar hou ik mijn batterij mee in de gaten, groeten, andre

    BeantwoordenVerwijderen