zondag 15 februari 2015

Een nieuw dilemma

Omdat ik verlegen was om een wat langer "test" ritje voor mijn knie met een doel en omdat ik vorige week, zij het met de auto, om mijn nieuwe accupacks op te halen ook nog even bij Intercitybikes langs geweest ben en daar toch weer heb staan genieten van de nieuwe DF's ben ik gisteren met de Quest naar Dronten geweest over de knie en de rit kan ik kort zijn dat ging prima geen enkel protest alleen een beetje gevoelig staartbeentje toen ik terug was en een "brandende voorvoet vanaf halverwege de dijk (op de terugweg) gemiddelde snelheid 28 km/uur en dat op Marathon's en Conti winterband achter gaan we niet klagen.

Dan de DF ik vindt het model, de lijnen en de compactheid al vanaf het eerste moment erg mooi.
Kan ook komen omdat ik inmiddels gewend ben aan de lijnen van de  Quest en dit dus een normale verschijning is geworden.

Ik rij sinds oktober 2013 in mijn huidige Quest Q708 en ik had toen de keuze om drie maanden te wachten (mijn oude 176 had verhaal schade) op de DF of weer een Quest met mijn lengte 1.75 zou ik in een DF. moeten passen ik heb toen gepast in een Quest XS, het instapgat zou ongeveer overeen komen maar ik had met uit de fiets draaien best wel mijn bedenkingen.

Omdat ik de DF. toch een mooi model blijf vinden en omdat ik benieuwd was naar de rij eigenschappen heb ik deze afspraak gemaakt alleen door ervaring kun je erover meepraten dus waarom niet?

Ik heb eerst een ritje in de DF.  XL van Ymte gemaakt, een geheel kale fiets die in mijn (tour) beleving nog niet af is het accelereert en stuurt superlicht de vering en stijfheid vallen meteen bij de eerste bochten en gaten in de weg positief op. De remmen mogen wel wat lichter en het ontbreken van de Flintstone gaten is vooral in de winter heerlijk achteruit rijden doe je met de hand op een wiel/band.

Verder is de fiets voor mij natuurlijk gewoon veel te groot.

Terug gekomen heb ik in de (demo)  DF. gereden deze is wel voorzien van alle verlichting, claxon etc.  en hetzelfde rondje gemaakt wat meteen weer opvalt is het snelle op gang komen van de DF. en de sublieme vering en stijfheid zonder spartaans te worden.  Verder sluit de fiets als een pantoffeltje om mij heen geen schuim meer bij de schouders het gevolg is wel dat er een fractie minder ruimte naast je is ik denk niet dat de standaard tassen er naast passen...die moeten dan maar achterin.
Ruimte voor wat losse spullen, fleece jack ed, is er wel.

Het in en uitstappen gaat anders en is nu goed te doen maar toen ik weer in de Quest stapte kon ik er voor mijn gevoel zowat inspringen!

Het verschil met mijn Quest wordt natuurlijk mede veroorzaakt door de banden dacht ik gisteravond vandaar dat ik vanmorgen de Durano+ even  onder de Quest heb gezet om het gevoel nog even te vergelijken maar het lijkt wel of de stijfheid in de fiets zelf voor deze geweldige acceleratie/vering zorgt dit moet je zelf ervaren ook het bocht gevoel is totaal anders.

De 155 mm. cranks zullen er ook toe bijdragen dat je iets gemakkelijker en sneller een hoog beentempo draait.

Conclusie: als ik nu een andere Velomobiel zou kopen zou de DF. ook hoge ogen gooien!






6 opmerkingen:

  1. Hoi Willem,

    Klasse dat het goed ging, een ritje Dronten, dan kwam je toch aan je kilometers!
    Je maakt me wel benieuwd naar de DF, ook ik heb zin in een proefrit, tegen de tijd dat we afreizen richting Nederland zal ik een afspraak maken bij Ymte, dan kan ik ook eens proeven...........
    Ik heb nog geen negatieve geluiden gehoord over het rijden met de DF, enkelen vonden wel het instappen wat lastiger vergeleken met een Quest/Strada, het gat is ook wel wat kleiner natuurlijk.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Voor een eerlijke vergelijking had je beter met dezelfde of vergelijkbare banden als je Quest kunnen fietsen, dat kan veel verschil maken. Maar de DF is zeker een fijne fiets; ik heb eerder een proefrit gemaakt in de XL van Ymte. Gek genoeg had ik met mijn 1,93 niet genoeg voetenruimte ondanks de korte cranks.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Helemaal mee eens Piet ik ervaar al jaren dat toch wel zware en zwaar lopende Marathon's een flink stuk "freude am fairen" ontnemen en in mijn geval vindt ik dat aanvaardbaar ivm. de betrouwbaarheid onder natte omstandigheden (hufterproof) Die voetenruimte kan ik inkomen daar is de positie van je schoenplaatjes van belang en natuurlijk de schoenmaat

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Let bij de Marathon+ banden erop dat die in de afgelopen jaren ook steeds beter geworden zijn. Nu gaan ze erg lang mee, zeker als je ze alleen in de winter gebruikt. Dus ook als ze nog niet versleten zijn, kan het de moeite lonen om voor volgend jaar een nieuwe set om te leggen, dan heb je de laatste versie, en waarschijnlijk een flink lagere rolweerstand in vergelijking met je huidige banden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat klopt Maarten ik heb ze er nu voor de vierde winter omheen en ze zijn nog zeker 80% dus dat kan best zo zijn. Ik heb voor een goed vergelijk de Durano's+ weer even onder de fiets gezet

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hi Willem,
    Marathons en Marathon Plus van voor 2013 lopen 30% zwaarder dan dezelfde banden van daarna. Dat scheelt een heel grote slok op een borrel.
    Een groot deel van de goede rijeigenschappen van de DF worden gerealiseerd door een stijvere constructie van met name de aandrijvingscomponenten. Een Quest met een verstijfde voorbrug en achterbrug zal een heel stuk effectiever, lees sneller rijden dan een onversterkte versie. Wij zijn er mee bezig Willem.

    BeantwoordenVerwijderen