maandag 2 maart 2015

Door het oog van de naald en onder de bliksem door?

Vanmiddag even rond 17.30 begon de storm flink aan te trekken, de hemel zwart en donkergrijs om mij heen.
Door de harde zijwind met windstoten reed ik al flink met de rem d'r op omdat ik al twee keer mijn linkervoorwiel zo'n 20 cm. los van de weg had gehad dmv. stevig remmen en iets tegenstuur houden kon ik weer op drie wielen terecht komen.
Ik had even gescholen in de luwte van een boerderij en toen het weer iets oplichtte ben ik verder gereden.

Ik dacht net: als ik naar rechts geblazen wordt laat ik mij rustig in de berm omrollen en kan ik schuilen in het ondiepe slootje oid.
Bij Beets sloeg er ineens bliksem boven  en om mij heen, twee meter van mij verwijderd door de berm/slootje rechts naast mij.

De flits, klap, geurverandering en mijn haren die allemaal overeind getrokken werden door de energie  brachten mij in een andere angst dimensie........dit had ik nog nooit in mijn leven meegemaakt, ik realiseerde mij in minder dan een seconde dat ik er geweest was en zat te wachten op het einde........wonder boven wonder zat ik het volgende moment weer in het donker en begon het te hagelen en sneeuwen.
Ik heb daar minuten lang gezeten beetje trillen van de angst en de kou (omdat ik mijzelf niet warm kon rijden vanwege de lage snelheid) Ik denk dat Arnold Stokkel nog even naast mij gestaan heeft en toen maar verder gereden is. Een minuutje later ben ik ook maar weer voorzichtig verder gegaan wat een dooiemansrit was dit geworden.
Blij dat ik er nog ben en waar ben je nou eigenlijk mee bezig?

11 opmerkingen:

  1. Poeh zeg, wat een enge ervaring! Gelukkig ben je veilig aangekomen.

    Groet
    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb vanmiddag ook een behoorlijk turbulente rit gehad, gelukkig geen onweer. Ik kan me voorstellen dat je enorm geschrokken bent.

    Ronald van Dijk (gele snuit)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Willem, jeeetje, schrikken zeg. Tjong jonge

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een ervaring die je niet mee wil maken. Blij dat je er nog bent.
    Hoewel ik mij wel afvraag of je in een carbon quest met kap niet beschermd bent? (kooi van Faraday? maar dat mag dan wel op een andere manier worden uitgetest Willem...
    Ik zou.... als ik jouw was nog even gauw een staatlot kopen :) Groet cees

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Willem,

    Wat een ervaring! Poeh, met de schrik vrijkomen noemen ze dat!
    Gelukkig kan je er nog over schrijven, dan ben je er nog........Waar we mee bezig zijn? Tja, weet jij het mag je het zeggen, meestal is fietsen gewoon leuk, maar vandaag was het net niet helemaal een goede dag blijkbaar? Ik weet niet wat de weersverwachting bij jullie was, ik (en de veiligheidscommissie thuis!) volg nogal nauwgezet de verwachtingen de laatste tijd..........

    Heb op zondag ook de fiets laten staan, het was hier windkracht 8, met de plotselinge windstoten die je hier altijd hebt was dat het verstandigste. Ook vandaag met de 4-wielige pedaalemmer, er was kans op sneeuw laat op de avond, en om nu om middernacht ergens te stranden zie ik ook niet zitten.......

    Er komen weer wel mooie dagen, het jaar is nog lang!
    Sterkte met de verwerking!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik zou niet de illusie hebben dat ~1 mm carbon laminaat bescherming biedt tot 30.000 graden celcius en tot 60.000 Ampere ( 200.000 Ampere is ooit gemeten schijnt ) en spanning die kan oplopen tot 100 miljoen volt zo lees ik in een artikel over de cijfers van bliksem. En dat vanaf een tienduizendste van een seconde inslagduur.

    De meeste auto's beschermen wel met het principe van de kooi van Faraday, maar zijn dan gebouwd met een stevige metalen dragende constructie onder de ( metalen) huid. Die hebben velomobielen niet......

    Bliksem schijnt gemiddeld 2 x in te slaan op een vierkante kilometer oppervlak. De kans dat jij daar dan net bent is heel klein, maar dus niet 0. Blijkt dus overduidelijk. Ik mag niet meer op het rangeerterrein buiten werken tijdens onweer. Terwijl er boven mij uitstekende bliksemafleiders hangen, met geaarde palen om de 50 meter.

    Ik ben al zo vaak bijna om het leven gekomen ( truck cabine met mij erin compleet afgerukt door 80 km/u aanstormende bus op busbaan Schiphol, diverse motor incidenten op hoge snelheden, nabloeden operatie wat pas in kritieke toestand s'nachts wordt ontdekt door mede patient op zaal, op luttele centimeters bijna onder een trein lopen/ op neuslengte bijna geraakt worden door treeplanken van die trein die met 140 km/u langskomt tijdens lopen in het spoor, om maar wat te noemen :-))) om nog helemaal ondersteboven te zijn van iets-dat-me-bijna-had-gedood. Het enige wat mij tegenwoordig verontrust is dat ik heel jonge kinderen achter zou laten waarvoor ik moet zorgen. Danweer sommige dingen overkomen je zonder dat je er wat aan zou hebben kunnen doen.

    Feit is dat als je nog leeft, en zo mogelijk niet eens echt wat mankeert dat je dat beter gauw weer van je af kan zetten en waar mogelijk als het vermijdbaar is het beter niet herhaalt :-))) Dan leef je mogelijk langer. Maar dan weer, niemand van ons ontloopt de dood voor altijd.

    Op Romeinse graven schijnt te hebben gestaan : "Zoals jij nu bent, was ik. Zoals ik nu ben zul jij ook zijn" Opbeurend he ? :-)))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Rangeerder, heb ik me eens laten vertellen, is het allergevaarlijkste beroep in Nederland.

      Verwijderen
    2. Zo is het ook over sommige dingen heb je geen controle

      Verwijderen
  7. Ja dat is even flink schrikken. Wel denk ik dat je in een velomobiel veiliger zit dan op een gewone fiets omdat je lager bent en minder staal. Ik ben in mijn tienerjaren een keer op het platteland overvallen door onweer en weet nog steeds hoe angstig dat was. We hebben toen geschuild in een stal van een boer tot het was overgedreven.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Tjonge Willem, dat was schrikken dan. Het kan soms raar spoken onderweg, en de velomobiel is een leuk ding, maar kan ook zomaar een speelbal van de elementen zijn met jezelf erin. Niks aan. Morgen gewoon weer fietsen, kun je het snelste van je afzetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Tsja, vandaag weer lekker gecruised en heb wel vaker een "gevaarlijk moment" gehad tijdens diepe duik of gevaarlijke brandweerklus maar dit waren de angstige momenten in mijn leven tot nu toe....gauw vergeten!

    BeantwoordenVerwijderen