zaterdag 28 maart 2015

Nieuwe DF besteld

Na een paar proefritten waaronder één lange met bepakking was ik helemaal om. Zoals velen van ons om zijn voor een Velomobiel na het eerste proefritje op het industrieterrein, anderen gaan er ook nog even mee de mooie fietspaden op om de snelheid uit te testen.

Zoals ik al eerder heb gezegd, mijn eerste Quest heb ik gekocht na een korte proefrit, de tweede (carbon) zonder proefrit en de DF heb ik eerst uitvoerig getest op weggedrag en stuureigenschappen omdat die van mijn 2e Quest toch enigzins tegengevallen zijn tov. mijn eerste Quest.
Bovendien vond ik de DF al vanaf het eerste moment erg mooi en twee trapauto's naast elkaar berijden en dan maar turfen welke je het meest gebruikt gaat nu eenmaal niet zo heb ik ook eens mijn mooie carbon TREK met DURA-ACE kit en hoge wielen na een paar jaar stilstand en verstoffen aan een collega verkocht voor veel te weinig omdat ik haar de fiets gunde.

Ik heb dit keer ook een flink stuk binnen de bebouwde kom van Dronten en Lelystad met verkeersdrempels etc. gereden om mijn vooroordelen door het lezen van diverse berichten te ontkrachten.
De fiets zit heerlijk de pasvorm van het zitje is perfect en sluit als een pantoffeltje.
Mijn dagelijkse spullen en eten/drinken voor een lange tocht  kunnen er ruimschoots in.
De bijgeluiden op klinkerwegen zijn als je op 23 mm. banden rijdt net zo aanwezig als in mijn carbon Quest op 23 mm. banden overigens rij ik al vanaf nieuw af aan op Durano's en in de winter Durano+
ook op lange tochten > 200 km. bevalt mij dat goed  en ja de een houdt van een lelijk eend en de ander van een Alfa of Volvo met de vering en automaat op de sport stand ik prefereer het laatste.

De racekap was wel mijn grootste struikelblok en twijfel....ja die van Velomobielonderdelen.nl gebruik ik de hele winter bij w-w verkeer alleen met touren in de groep gaat ie eraf omdat ik dat gezellig en sociaal vindt en als het zonnetje er weer bij komt laat ik hem ook thuis.

Ik heb begrepen dat  Daniel Fenn nu ook een racekap (noem het liever een all wheatherkap) aan het ontwikkelen is en dat gaat zover ik kan beoordelen best wel snel, dat moeten we nog even afwachten.   
Ik heb de fiets in blank, hooglans gelakt carbon besteld maar er komt wel Scotchlite bestikkering op.

En nu maar wachten......

10 opmerkingen:

  1. Zo dat is positief, maar weldoordacht! :-)
    Ja ook ik twijfelde. Nee, ik had eigenlijk helemaal geen behoefte aan een DF. Een DF is niks voor mij als 'niet speed freak'.
    Toch was een niet serieuze proefrit voldoende om mij volledig om te krijgen. In een klap om. Boem! Zomaar! Wat een fiets! Wat een acceleratie, wat een gemak van rijden. En als je er eenmaal in zit, hij past als een ouwe jas, ondanks dat het mijn maat niet was. (iets te krap bij de knieen en maat 45 sandaal past niet in de neus)
    Nadat Marloes enige weken later wel een serieuze testrit had gemaakt (idd drempels e.d.) en haar oordeel gaf, stond ik ook pas verstandelijk achter mijn spontane beslissing. :-)

    Ymte heeft er heel verstandig aan gedaan er bovenop te blijven zitten om het praktisch inzetgebied van de fiets duidelijk mee te nemen in het ontwerp van Daniel. De DF is een zeer vlotte fiets maar geen compromisloze racer pur sang. Beslist niet. Drempels nemen is gewoon mogelijk, bagagemogelijkheden: genoeg, draaicirkel: voldoende, comfort: voldoende.
    De Quest scoort mogelijk net iets beter op die punten, maar verliest het waar de DF in uitblnkt: acceleratie (en mogelijk topsnelheid op de wedstrijdbaan). Elk stoplicht weer zal je blij zijn met deze eigenschap. Veel minder kilo's om in beweging te zetten zijn bij de prijs inbegrepen en superstrakke overbrenging van kracht zit standaard in het ontwerp verwerkt.

    Sorry Quest. Ooit was je de revolutionaire Alleweder beater. 14 jaar lang. Zelfs de enige maat der velomobielen. De nieuwste (carbon) Questen kunnen nog steeds meedraaien in de strijd. Maar de DF is een next level in velomobiel land. Samen met de Milan SL zou ik eraan toe willen voegen. Ik zou niet durven zeggen welk van die twee op het hoogste ereschavot mogen plaatsnemen.
    De Quest eindigt in mijn ogen duidelijk als 3e. Maar nog steeds in de prijzen dus. En eervol.

    Overigens als bij deze fiets kies ik bewust niet voor een kap. Eerst rijden.
    Ik ben best wel een fanatiek kaprijder met de Q, maar op de een of andere manier zegt iets in mij om zonder kap met de DF te blijven rijden. Hooguit een Versatile dakje....misschien....ooit. Gek he?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mee eens ruimte zat, en door mijn maten 1.74, schoen 42.5 breed past de fiets als een pantoffeltje bovendien zitten mijn schouders net zoals bij de Quest 2 cm. onder de rand en zonder vulstuk van 2 cm. zowat aan. Ook heb ik elke dag totaal 13 km. fietspaden, verkeerslichten en rotondes en 40 km. buitenweg/breed goed fietspad dus daar viel nog wel wat te halen.
      Nu rij ik op kruissnelheid meestal 38-40 km/uur (hangt af van de wind) met de DF reed ik gemakkelijk 45 km/uur tegen wind in en voor de wind zat ik zo op de 45 km/uur te freewheelen met de vingers in de neus zal ik maar zeggen.
      De snelheid is geen hoofdzaak maar is wel lekker omdat het elke dag weer terugkomt.
      Ook de wat kortere cranks zijn mij goed bevallen en ja...cabrio rijden vindt ik ook het lekkerst maar bij slecht weer en donker rijden bevalt de kap mij prima hoor.

      Verwijderen
  2. Hoi Willem,

    Proficiat! Ik had je al een paar weken op de orderlijst zien staan, maar nu maak je het zelf openbaar dus kan je gefeliciteerd worden.
    Zelf ben ik vastbesloten een proefrit te gaan maken in juni, als we langs Dronten komen. Uiteraard ben ik ook benieuwd hoe het rijd, en of ik het best in een DF of in een XL pas......
    Een nadeel heeft de fiets wel, er kunnen geen bredere banden dan 40 mm op, en de smalste spijkerbanden zijn bij mijn weten 42 mm.........
    Dat zou een breekpunt kunnen zijn, verder ben ik ook benieuwd naar de Quattro, als die rijklaar staat zal ik die zeker ook gaan proefrijden, zoveel keuzes.........

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Adri jij kunt beter geen proefrit gaan maken want dan ben je, gezien je keuze van je 2 wieler meteen verkocht ben ik bang ook ik ben bekend met een Scott Addict dus.....
      Gelukkig zijn de winters hier niet zoals bij jou dus ik heb geen spijkerbanden nodig....en ik heb een voorgevoel dat de Quattro en klimmen geen beste combinatie gaat worden voor de knietjes ivm. het gewicht?? Je kan er uiteraard nog niets over zeggen maar??

      Verwijderen
  3. Ik ben ook om voor een DF XL. De proefrit was meer dan overtuigend en ik dacht al lang, als er een nieuwe generatie VM komt dan dan ben ik in de markt. Alleen een lichtere Quest vond ik onvoldoende voor zo'n investering (ik weet dat ze ook stijver zijn geworden, maar die informatie wordt zowat geheim gehouden). De eerste berichten van de DF XL bezitters zijn er deze week en doen de verwachtingen spannen.

    Het voelt wel wat ongemakkelijk om een soort van afscheid van Velomobiel.nl te nemen, zij hebben een enorm krediet op gebouwd, maar de Quattro is echt niet de richting die mij aanspreekt. Wat mij betreft wel jammer dat de wegen van Ymte en Velomobiel. gescheiden zijn, liever had ik gezien dat het gamma gewoon uitgebreid zou zijn met de DF.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geheel met je eens Henk-Jan het zijn allemaal bevlogen kanjers die altijd voor je klaar staan het product staat centraal en de kwaliteit staat hoog in het vaandel maar de service gehalte is de grootste reclame.

      Ik zie het niet als afscheid hoor.

      Verwijderen
  4. Ik heb ook een DF XL besteld. Bestelling gedaan nadat VM en Ymte apart gingen, nog even de ontwikkeling afgewacht. Bleek al snel dat VM voor comfortabel en praktisch ging en Ymte voor snel (en iets minder praktisch en comfortabel). Maar vind het eveneens erg jammer dat de wegen gescheiden zijn, vind/vond VM erg prettige zaak. Gelukkig werken ze nog wel samen via de Roemeense werkplaats, dus wie weet...Quest is misschien op details achterhaald, maar op hoofdzaken kan hij nog wel meekomen denk ik. Aanpassing achterzijde, smurfenmuts en onderzijde zou nog best wel wat kunnen opleveren, Kost natuurlijk wel een vermogen aan werk en nieuwe mallen. Snelheid in de polder vond ik van de DF tegenvallen vergeleken met de Quest. Maar eenmaal op de Veluwe is het verschil tussen gewicht, stijfheid en hoogte wel erg merkbaar, vandaar mijn keus. Verder heb ik niks met "Frans comfort", een Quest met F-lites rijdt in mijn optiek verschrikkelijk (reed er alleen op de RDW en Ysselstein mee). Medio april wordt de DF XL verwacht. Ben erg benieuwd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jazeker jammer dat ze afgescheiden zijn hoelang is jouw "wachttijd" tot je nieuwe fiets gereed is?

      Verwijderen
  5. Ik heb zelf getwijfeld tussen en DF XL of carbon Quest. Ik heb proefgereden in de Quest van Theo van VM en de DF XL van Ymte en heb niet kunnen merken dat de DF sneller was, ook niet in acceleratie. Het zijn beide prachtige fietsen, maar ik heb toch voor de Quest gekozen. Ik kon nml. een speciale uitvoering krijgen van 27,7 kg van speciaal carbon, in het midden een sandwichconstructie en uiteraard achterbrug van carbon. Aangezien ik zelf absoluut niet wil sleutelen heb ik een vertrouwd product nodig en een leverancier waar ik altijd terecht kan. Dat is bij VM uitstekend en ICB moet zijn reputatie nog opbouwen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Logische beslissing Piet het vertrouwen in de DF heb ik, ook omdat er veel onderdelen in/op zitten die al jaren in de andere velomobielen gebruikt worden en gezien de jarenlange samenwerking tussen Theo, Ymte Allert en Jan denk ik dat het met de service van ICB ook wel snor zit. Voorlopig nog even bij Gerrit in de werkplaats maar daar gaat verandering in komen.

      Verwijderen