donderdag 9 april 2015

Automaat nodig?

Wij rijden al jaren automaat,  geen automatisch schakelende versnellingsbak maar een automaat.
In de auto's die wij de afgelopen 25 jaar gereden hebben zaten meestal grote, zware motoren een nadeel van deze motoren is dat zij, als je het gas loslaat en ontkoppeld om te schakelen even de tijd nodig hebben om in toeren terug te zakken.

Dit gedrag is normaal en komt door de massatraagheid van motoren met een grote cilinderinhoud en een groot vliegwiel en is natuurlijk ook afhankelijk van de boring/slag verhouding.

Met een automaat heb je dit niet de aandrijving is vloeiend, zonder schokken en het vermogen en koppel  komt rustig maar gestaag op je banden.
Wil je snel optrekken zet je de knop op sport, anders op economic of winter de elektronica doet de rest.

Op onze fietsen zitten meestal versnellingen in de vorm van naaf- of derailleur al dan niet mechanisch of elektrisch.
De elektrische (bijv. Shim. DI2) is een al jaren beproefd systeem, eerst bij proffesionele wielerploegen om te testen en het fieldwork uit te voeren en de consument op te warmen (dat moet ik ook hebben)
Ik weet ondertussen dat je wel een maand of twee met een batterijlading kunt koersen en trainen de accuutjes zijn voorzien van LED-ladingsindicatoren en dat gaat best wel goed.

Enige weken geleden zaten wij in Dronten  te brainstormen of dit iets voor de Q zou zijn.
Wat dan ook ter sprake komt is hoeveel schakel ik eigenlijk?

Welnu ik heb het een paar dagen tijdens mijn dagelijkse w-w ritten geturfd en ik kom na drie dagen van 53 kilometer op gemiddeld 197 keer op/af schakelen per w-w rit maal 5 dagen is 985 keer per week.

Weegt het hogere gewicht dat elektrisch schakelen met zich meebrengt op tegen de voordelen van bijv. kabelbreuk door mechanische slijtage van de binnenkabel?

Feit is dat je niet even snel kunt op/afschakelen, iedere schakelpuls moet je geven met een schakelaar nu geef je een draai aan de greep en de ketting ligt drie of vier kransen verder DI2 kan dit niet of je moet het laten programmeren dat bijv. twee keer drukken twee kransen is en een keer een krans.

De rem/schakelsetjes komen te vervallen en er zouden flippers onder je stuurtje moeten komen of twee claxonschakelaartjes onder de vingers.

Ja ik hou het voorlopig nog maar even bij een binnen-buitenkabel maar waar rook is is vuur en eigenlijk zou ik ook wel een automaat willen hebben in de Q


7 opmerkingen:

  1. Willem,
    Een Shimano Di2 is een factor 10 duurder dan een goede standaard derailleur. Een echt goede derailleur zoals de SRAM X0 of XX schakelen uitstekend, mits goed afgesteld. Deze laatsten heb je voor onder de 200 euro, een Di2 komt niet onder de 1000 euro. Voor dat prijsverschil weet ik het wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Willem,

    Ik kan me voorstellen dat je erover denkt, dat doe ik ook wel eens, en waarom de vooruitgang tegenhouden? Het is op de markt, dus mag je het overwegen.
    Wim heeft gelijk het is een stuk duurder, maar niet zo erg als hij zegt. Op bike24.com kan je prijzen vergelijken van b.v. Ultegra mechanisch of DI2 en dan zie je dat de verhouding 1:2 is, mechanisch kost daar ca. € 615,-- en DI2 € 1330,-- voor een complete dubbel 11 speed drivetrain.
    Zelf vind ik het ook te duur om aan te schaffen, ik ben zeer tevreden met de kwaliteit van de mechanische schakeling, en heel veel kabelbreuk heb ik niet eigenlijk. Niet dat ik vooruitgang in de weg sta, want ik was indertijd een van de eersten die overstapte op klikpedalen, en ook een van eersten die op draadbanden ging racen. Wat had ik een hekel aan die plakzooi met die tubes! Heerlijk een gewoon draadbandje!
    Leuk dat je de aantal schakelhandelingen eens geturfd hebt! Zou ik ook kunnen doen, ik heb soms ook het gevoel constant te schakelen in het nogal variable terrein qua hoogte hier. Misschien schakel ik nog meer, ik weet het niet, ik gebruik in elk geval op elke rit wel alle 30 versnellingen die ik heb.
    Ik ben benieuwd naar je beslissing!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Adri,
    Het prijsverschil is wel degelijk groot. Je kan van de Di2 feitelijk alleen de achterderailleur gebruiken. Vóór is echt heel moeilijk.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Wim,

      Je kunt het zelf opzoeken, op het adres dat ik opgaf. Het is goed mogelijk in een velomobiel, in de tijd dat ik bestelde had ik contact met Kristian Pedersen uit Bødo, in noord Noorwegen, hij rijd een Mango met Di2, natuurlijk kan je dan enkel een dubbel kettingwiel gebruiken, dus is de versnellingen spreiding wat minder.
      Hij gaf aan er heel tevreden over te zijn.
      Enkel een derailleur is lastig, je moet ook de bedieningshendels erbiij hebben, of een variant daarop, zoals Willem aangeeft, iets met knopjes.
      En ik was het met je eens, ik vind de prijs ook te hoog voor het gebodene, de mechanische groepen schakelen ook fantastisch, daarom zou ik ook niet overstappen.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  4. Eigenlijk zou je dus gebaat zijn bij een DAF Variomaticsysteem maar dan voor de fiets. Die kiest bij elke situatie zelf de juiste overbrenging. Iets voor de Velotilt, Wim?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat bestaat dan ook al: NuVinci N360, gecombineerd met NuVinci Harmony. Het systeem wordt op e-bikes al geregeld toegepast. De beperking is dan weer dat het bereik maar 360 % bedraagt en dat is voor een velomobiel nogal weinig.

      Verwijderen
  5. De vergelijking van een auto met automatische versnellingsbak en een elektrisch bediende derailleur gaat inderdaad volkomen mank. Omdat je met laatstgenoemd systeem nog altijd alleen maar rijdend schakelen kunt.

    BeantwoordenVerwijderen