dinsdag 5 mei 2015

Fiets geeft geen krimp, ondanks de "dikke wind"

Vanmiddag stormde het weer flink en de wind stond het eerste stuk van Edam naar Oosthuizen  vol op de linker zijkant de ultieme test voor de verlaagde Q

Ik had preventief al mijn tassen aan de  linkerzijde in de Q gepropt en de racekap goed vastgezet en ben eigenlijk zonder één moment van "oeps" doorgereden zonder te trappen soms 25 km/uur, helemaal met het meeste gewicht aan de linkerzijde naar Oosthuizen geblazen.
De Q maakte nauwelijks of geen slagzij en ik heb geen enkel keer een onprettig onderbuikgevoel gehad.
Eigenlijk was het gewoon goed te doen ohja er zitten ook stormstrips op.

Ook de racekap heeft geen krimp gegeven deze zit met 7 stroken klittenband  goed vast.

Vanaf Oosthuizen stond de wind meer vanachter en kon ik echt meetrappen en naar de 40 km/uur doortrekken af en toe iets van koers door de windstoten maar het was goed te doen.
Vanaf Scharwoude de wind recht van achter daar kon ik de teugels laten vieren en tipten we even de 58 km/uur aan zonder al te veel trapkracht.

Het feit dat de fiets goed stabiel bleef rijden is mi. alleen maar te danken aan het verlagen van de body door het monteren van de kortere veren kortom: een aanrader voor eenieder die sneller door de bochten wil en aanzienlijk minder effect van harde zijwind omdat de Q nu een veel betere wegligging heeft.
Het mes snijdt aan twee kanten!

2 opmerkingen:

  1. Interessant experiment! Als het wat makkelijker zou gaan zou het leuk zijn om er mee te experimenteren.
    Uiteindelijk ben ik wel bang voor de drempels, die toch welhaast onvermijdelijk zijn in ons land..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Henk-Jan ik ben er ook voorzichtig mee al is het maar voor mijn rug en nek daar heb ik geen problemen mee en dat wil ik graag zo houden maar ik heb nog geen problemen met verkeersdrempels en -tafels en die kom ik toch in ruime mate tegen.
    Zelfs gisteren heb ik gereden al was dit wel op de grens van verstandig.
    De voorwielen driften naar rechts weg bij elk hobbeltje en bultje zodat de snelheid op het gevaarlijkste stuk (7.5 km. lang) onder de 12 km/uur bleef.
    Daarentegen reed ik vanmiddag tussen Edam en Hoorn over de dijk sommige stukken 50-55 km/uur en zelfs de (flauwe) bochten hoefde ik niet van de pedalen om de snelheid er uit te halen.
    Het heeft dus wel degelijk een zeer positief effect op de wegligging/wegcontact.

    BeantwoordenVerwijderen