zondag 3 mei 2015

Quest verlaagd

Om het overhellen met harde zijwind en in de bochten tegen te gaan heb ik gisteren de veren in de veerpoten en de achterveer aangepast.
Gewapend met 3 stuks 20 mm. kortere rode veren en 20 mm hoge opvulbusjes om de ruimte boven de veren op te vullen aan de slag gegaan bovendien de binnenzijde van de demperbusjes wat meer uitgevuld met twee laagjes isolatietape zodat ze zwaarder in de veerpoothuls lopen en hierdoor de demping wat straffer wordt.

Dit heb ik ook bij de achterdemper gedaan en het effect is tweeledig: de fiets komt in zijn geheel 20 mm.  lager op de wielen te staan waardoor het zwaartepunt veel gunstiger komt te liggen (hoe lager het zwaartepunt des te minder kantelt de fiets) en de verhoogde demping zorgt er voor dat de fiets minder be├»nvloed wordt door gewichtsverplaatsing in de bochten hierdoor blijf je beter contact houden met de weg.

Nadelen zijn er op voorhand ook al; de bodemvrijheid is afgenomen en op klinkerweggetjes en gaten klapt de fiets of zal de fiets van achter wat weglopen.

Ik ben de laatste weken al iets voorzichtiger bij verkeersdrempels om alvast te wennen als ik de DF heb.

Vandaag een lange proefrit gemaakt via Heerhugowaard naar Alkmaar en daar een mooi rondje door de duinen getrappeld Bergen, Schoorlse duinen en weer terug alle soorten wegdek komen er in voor maar het viel meteen al op zo gauw ik de straat uitreed: de fiets helt niet meer over en de vering is stugger geworden het wegcontact is veel beter en het gevoel ook.
Hij stuurt iets luier maar dat komt omdat ik de achterdemper ook maximaal ingedraaid heb dus op de kortst mogelijke stand en na 95 kilometer in de regen kan ik zeggen dat het een geheel andere fiets geworden is.


2 opmerkingen:

  1. Dit is wel heel toevallig (of niet). Aanstaande woensdag ga ik naar velomobiel.nl om te overleggen of ik de XS zal gaan verlagen. Ik ben dus niet de enige die dat van plan is/was.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tja Wim ik weet niet hoe het komt de eerste +/- 8000 km. had ik er geen last van maar ineens is de fiets sterk gaan overhellen in de bochten, bijv. schuin aflopende straat en met harde zijwind of de veren slap zijn geworden geen idee.
    De fiets is nu enorm opgeknapt en blijft onder alle omstandigheden zowat vlak in de bochten en schuin wegdek dus dat ga je zeker winnen.

    BeantwoordenVerwijderen