zondag 25 oktober 2015

de DF is weer stil

Al een paar maanden heb ik regelmatig een tikkend geluid dat bij de cranks vandaan komt eerst was het alleen tijdens de trapcyclus van het rechterbeen, net op het punt dat de duwkracht overgaat in trekkracht zal ik maar zeggen.

Ik dacht eerst dat ik tegen de body zat maar aan de schoenneus was geen afdruk of slijtplek te zien ook als ik mijn voet verdraaide bleef het geluid aanwezig maar het veranderde wel.
De laatste weken geeft het linkerpedaal ook een tikkende geluid op hetzelfde moment in de trapcyclus, wat ik ook doe, hoe ik mijn voet dan ook  verdraai, het veranderd wel maar is nooit weg ook met de enkels naar beneden pedaleren maakt geen verschil meer.
Door alle drukte geen zin er naar te kijken maar wel irritatie tijdens de woon<>werk ritten en dan s'avonds geen trek meer om er naar te gaan zoeken.

Vanmorgen het serviceluikje maar even verwijderd en de schoenen ingeklikt om zo de gang van de schoenen te beoordelen ik heb de veerkracht van de pedalen op zijn laagste stand staan dit is nog een erfenis van mijn knieblessure zodat ik niet teveel draaimoment op mijn kniebanden en meniscus zet met losdraaien van de pedalen.

Nu was het meteen duidelijk, de schoenplaatjes waren helemaal versleten, ik rij er al zeker 40.000 km. mee zowel op de terreinfiets, HS peddelec, de Quest en nu de DF. vanmiddag de schoenplaatjes vervangen door nieuwe en de fiets is weer heerlijk stil geworden.

7 opmerkingen:

  1. Hoi Willem,

    Leuk is dat, soms is het zo simpel dat je er gewoon niet aan denkt...........
    Mooi dat het met nieuwe platen weer opgelost is!
    Zelf ben ik ook zeer te spreken over de SPD plaatjes, die gaan echt heel lang mee, zeker vergeleken met de LOOK plaatjes waar ik voor 2005 mee rond reed, die moesten na één of hoogstens anderhalf jaar vervangen worden wegens slijtage.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja ik moet ook maar eens overschakelen naar SPD de Look plaatjes welke ik nu heb slijten inderdaad snel.
      En ben het ook beu om altijd plaat beschermers er onder te klikken om te lopen. Vooral in de winter lukt dit weer niet meer.
      Willem als ik zie dat je er 40.000 km mee kan doen dan denk ik dat ik ook maar eens gaat overschakelen.

      Verwijderen
    2. Dat is het zeker ik vermoedde al zoiets, maar kon er zo op het oog niet zoveel aan ontdekken tot ik ze, gedemonteerd naast de nieuwe heb vergeleken.
      Ik heb op de racefietsen altijd met Dura-Ace en later LOOK gereden en verving elk jaar de plaatjes onder mijn schoenen. Dit is er de laatste jaren bij ingeschoten omdat je toch een andere kracht-overbrenging hebt in de Quest en DF maar het scheelt enorm!

      Verwijderen
    3. Hoi Richard,

      Je kan natuurlijk zelf bepalen wat je doet, maar ik ben in 2005 overgestapt op SPD, en gelijk op MTB schoenen. De reden daarvoor is dat je redelijk normaal kan lopen op een MTB schoen omdat de plaatjes daar geheel tussen de verhoging van de zool vallen. Ze slijten daardoor enkel van het fietsen, dus nagenoeg niets.
      SPD plaatjes onder wegrace schoenen heb ik geen ervaring mee, maar ik kan me indenken dat die ook wat sneller zullen slijten door erop te lopen.
      Sommigen vinden het raar dat ik op een pracht van een racefiets rijd met MTB schoenen, maar daar trek ik me niets van aan, die schoenen fietsen net zo lekker, en zijn ook van uitstekende kwaliteit, met harde carbonzolen.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    4. vandaag kwam ik langs Bergen op Zoom en er zijn per ongeluk een paar nieuwe Shimano schoenen mee gegaan met SPD een aanbieding van 75 euro. Het zijn niet de lichtste kwam ik wel achter. (100 gram per schoen meer als mijn specialized schoenen).
      Laat ik maar eens proberen de raceschoenen zijn ook al een eind versleten door het lopen van het fietsenhok naar mijn werk. Ook mijn oprit met split werkt hier uiteraard niet aan mee.

      Verwijderen
  2. Goed idee. Zal ik ook eens nakijken. Soms kan het zo simpel zijn...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. He! Goei tip die ik in mijn bioarchief opberg. Ben af ten ook wel eens getikt, als ik het er al niet van wordt haha! :-D
    Heb direct met de eerste setje (Look) plaatjes al een reserve setje aangeschaft (+bescherm afdekplaatjes, niet vergeten om te doen bij uitstappen...) (niet vergeten af te doen bij instappen...poeh!)
    De DF is tot mijn blijdschap super stil. Dat draagt zeker bij tot het fietsgenot.
    Dus bij het volgende tikje uit het vooronder eerst schoenplaatjes checken. Dank!

    BeantwoordenVerwijderen