donderdag 22 oktober 2015

De herfst in volle gang, bezoekje aan Velomobiel.nl

De bladeren verkleuren al flink en de wegen worden hier en daar weer verraderlijk glad een van de mooiste jaargetijden is voorzichtig aan het plagen.

Met de winter in het vooruitzicht en de alsmaar korter wordende dagen realiseer ik mij dat de standaard voorwielen, voorzien van gelijmde carbon platen kwetsbaar zijn voor corrosie veroorzaakt door pekel.
Er verzamelt zich namelijk veel water, zand en vuil in de verdiepte kitrand tussen velg en wielplaat. Als je met wieldoekjes rijd sijpelt het water er door de centrifugaalkrachten tussenuit maar bij de DF wielen hoopt het zich op en dat gaat niet goed met pekel.

Het idee was ontstaan om een extra setje wielen te vlechten waar wieldoekjes op zitten en meteen de winterbanden erop laten, net als bij de auto.
Ook was het attentielicht  (omgebouwde LedLenser zaklantaarn gestuurd door extra claxonknopje op het stuur) op de racekap gesneuveld door de vele regen dus daar moet maar meteen en goede B&M Cyo premium op.

Vandaag was mijn vrije dag dus vanmorgen even naar Dronten geweest om de spulletjes op te halen.
Zoals gewoonlijk was iedereen druk en Allert was maar een paar uur verwijderd van de eerste officiële proefrit met de samengestelde Quattro! Best wel spannend en emotioneel bovendien moest hij eerst nog een klusje afmaken maar.....net het filmpje bekeken wat een prachtig moment. proficiat!

De wielen zitten al in elkaar, van de week even richten en de spaken op spanning trekken.




13 opmerkingen:

  1. Heb je niet composiet wielen overwogen Willem? Bij Alligt zijn nu sterwielen te koop waar je trommelremnaaf in past naar verluidt. Het was eigenlijk mijn bedoeling er daar een van te testen maar dat is er nog niet van gekomen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Mick, ja daar zou mijn voorkeur wel naar uitgaan maar dan alleen met gekitte tubes zoal vroeger op mijn racefietsen. Composiet velgen geschikt draadbanden > dan 4-5 bar zitten volgens mij bij geen leverancier in het assortiment en eigenlijk heb ik daar weinig vertrouwen in.

      Verwijderen
    2. Is dat niet precies wat Flevobike gebruikt?

      Verwijderen
  2. Is het bij composiet wielen wel mogelijk een randje op de velg te maken? Ik weet dat de meningen hierover verschillen, maar heb zelf liever een velg met randje, ik denk dat de band dan minder snel van de velg "knapt".

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi opgelost Willem! Die pekel op die plaats gaat zeker vroeg of laat voor problemen zorgen, daar gaat het eventueel boren van afvoergaatjes niet afdoende voor zijn, die verstoppen ook door straatvuil. Composiet wielen zijn zeker een interessante ontwikkeling, daar heb ik met Leo ook over gesproken toen ik in juni bij hem proefreed in de WAW.
    Voor mij eventueel interessant i.v.m. de hoge zijdelingse krachten op m'n wielen in de snelle afdalingen met bochten. Omdat daar aangepaste naven in moeten zal de prijs wellicht hoger uitvallen dan de "normale" spaakwielen. En dan moet je ook nog zeker zijn dat je banden niet van de velg knallen, zoals met de wielen van de Orca al meermalen is gebeurd. Volgens de site van Leo gaat er een randje in de velg gefreesd worden, dus dan zou dat daarmee opgelost zijn. Het filmpje van de "maidentrip" van de QV heb ik ondertussen ook bekeken, ziet er prima uit, zeker de bochtsnelheid is behoorlijk hoog!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Even aanvullen: ik had op de Orca inderdaad enkele ontplofte banden, doordat de buitenband van de velg liep. Echter: Flevobike bezorgde me een nieuwe velg. Bij het nameten van de oude, die ik terugstuurde, bleek dat die net wat kleiner was. Dat wat de oorzaak van de ellende. Sindsdien is het niet meer voorgevallen.

      Verwijderen
  4. Mmmm ik zou er geen materiaal uitfrezen, met 8-10 bar komen er grote krachten op de velgranden te staan dan maar geen composiet velgen. Deze Alu. velgen zijn geconstrueerd met rand ipv. een rand creëren door materiaal weg te nemen.
    Of je moet er banden om leggen die genoegen nemen mat een veel lagere druk.
    Bovendien schrijven de meeste bandenmerken voor dat je ze alleen op "hooked rims" mag monteren dus alleen op velgen met een randje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mee eens Willem, maar op de site is ook te lezen dat de composiet wielen juist bedoeld zijn voor bredere banden dus die mogen niet zoveel druk hebben, dan zou het alsnog kunnen. M'n F-Lite's staan ook nooit hoger dan de voorgeschreven druk van 4,5 bar.
      Los van dit, rest ook nog de vraag wat de prijs is vergeleken met een gewoon wiel, en welk gewicht we over spreken.........

      Verwijderen
    2. Adri, dan denk ik aan Zipp of Lightweigts en dat maken ze niet in 20" de rest is het net niet of hebben een Alu velg met Carbon opbouw. Ander aspect is de prijs van deze wielen. Ik heb gisteren bij VM. een setje 20" racewielen in mijn handen gehad, aero spaken, perfect op draaimoment gespaakt en de trommel heeft zelfs koelribben ik meen ook van Ginko alleen kosten ze €350,00 per stuk en dat voor winterwielen op de DF?? F-Lites op een DF is als biefstuk eten met een plastic zakje om je tong als ze al zouden passen. Ik heb ze wel eens op de Quest gehad, de wielkasten uitgeslepen etc. heel comfortabel maar dweilen in de bochten.

      Verwijderen
    3. Met deze oplossing heb je waarschijnlijk de beste keuze gedaan aangaande winterwielen. Elke wielset blijft toch een compromis tussen prijs, kwaliteit en gewicht. Op de Scott zit nu een setje Fulcrum Racing Zero, bewust een keuze voor alu wielen. Simpel omdat ze voor mij het beste compromis waren! En ook omdat ik op de slechte asfalt kwaliteit hier geen carbonvelgen wil hebben, die schijnen toch nog iets kwetsbaarder te zijn......
      Op de DF is je bandenkeus inderdaad beperkt, helaas kan er geen bredere band dan max. 40 mm in de wielkast. Anders was mijn keuze voor een opvolger ook al gemaakt.........

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  5. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb door Alligt (ik weet de naam vd man ff niet meer) een prijs van "100 euro" horen noemen. Maar ik wist niet dat de velgen alleen voor bijzonder brede banden waren. Die passen zwz niet onder de DF volgens mij.
    Komt bij dat er dus kennelijk nog behoorlijk gedraaid moet worden van de naven, alu ringen met bevestigingingsgaten gefabriceerd. Dat zal echt niet binnen die €100,00 vallen...
    Veel handiger lijkt me, maar ik ben geen expert, alu velgen te gebruiken tegen een frame van exposiet....Door twee helften carbon aan weerskanten vd velg te schroeven?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De Fulcrum's zijn een goede en betaalbare keuze mankeert niets aan Carbon is op de racer minder geschikt voor alledag gebruik. Probleem is niet zozeer dat ze minder sterk zijn dan Alu. dit betwijfel ik. grootste probleem was in de koers regen. De remvlakken van de velgen slijten zo hard dat de wielen aan het einde van de wedstrijd soms doorgesleten zijn de combi zand/prut met water is funest voor carbon. Ik heb in deploegleider-/materiaalwagen gezeten als mechanieker in Parijs Roubaix en de meeste rijden op Carbon hoor. Een paar handgemaakte 32 spaaks Ambrosio of DT zie je het meest en dan zitten er voor de sponsor stikkers van Shimano, Campa of Mavic op dat ziet de kenner alleen en op TV. zie je er niets van als de boel maar heel blijft

    BeantwoordenVerwijderen