zondag 29 november 2015

Holder in het vooronder

De combinatie van nattigheid en veel fietsen doet het materiaal geen goed nou ben ik zelf ook niet echt blij met al die regen en kou hoor.

Vorige week een paar keer gezocht naar een schurend geluid in de veerpoten tijdens het in- en uitveren en opgelost.
Sinds vanmorgen een onheilspellend geluid tijdens het trappen vooral met aanzetten lijkt het wel een Holder; dacht ik in eerste instantie dat het vanuit beide pedalen komt, maar
het doet zich alleen voor met de rechterschoen ingeklikt schoenplaatjes zitten vast, bevestiging van het cranklager zit vast, geen gebroken klemmen op de Carbon pijp (die ik overigens tegen de kou al lekker dichtgestopt had met een ouwe sok) heerlijk zonder voetengaten.

Het kraakt en klapt erover zowel met de trek- als duwbeweging ik ben er achter gekomen dat er best veel speling tussen de zolen en het pedaalhuis aanwezig is en ik vermoed dat daar het probleem in zit. De schoenen (NW Arctic+ zijn nog te goed om weg te doen maar door het lopen zijn de zolen thv. de schoenplaatjes toch wat weggesleten.
Ik heb nu van een nieuw schoenplaatje van de bovenzijde 1,5 mm. afgehaald en ik ga er eerst maar eens mee fietsen om te kijken of het probleem opgelost of minder is.......wordt vervolgd

7 opmerkingen:

  1. Je moet ook niet lopen, maar fietsen met die schoenen :-)

    Hoe kunnen de zolen eigenlijk ter hoogte van de plaatjes slijten, dan slijten de plaatjes toch als eerste?
    Als ik loop met de Artic, dan hoor ik altijd het getik van de plaatjes. Die komen er bij mij dus iets onderuit.

    Moet de zool eigenlijk wel het pedaalhuis raken? Is dat bij raceschoenen ook het geval? En als de zool het pedaalhuis niet raakt, kan dit dan zoveel lawaai opleveren? Het klinkt mij niet heel logisch in de oren, ik zou toch nog eens verder op onderzoek uitgaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mee eens lopen is funest voor je fietsschoenen race of ATB. Ik heb elke werkdag twee keer te maken met alarm aan/uitzetten en naar parkeerplek voor de fiets lopen en je loopt er toch af en toe mee etc.etc ;-) ik hoor de plaatjes al van nieuw af aan een beetje vooral op vlakke vloeren je hoort gewoon dat er metaal-steencontact is, dit geluid is wel heviger geworden.
    Ik ben al een tijd met deze geluiden tijdens het fietsen aan het knoeien, heb vorige maand de plaatjes al vervangen door nieuwe toen is het twee weken heerlijk stil geweest! de oude plaatjes waren na ca. 40.000 km aardig ingesleten.
    Nu zit ik al weer anderhalve week in een kraakbak met de kap erop versterkt het geluid ook hevig, je voelt het ook.
    Met het service luik eruit, schoenen ingeklikt is er gewoon veel op en neer speling tussen de zool en het aluminium van de pedaalkooi mi. moet de zool op het het aluminium gedrukt worden en dat is niet het geval ik blijf voorlopig nog in die
    richting zoeken ben nog niet van plan om hier in dit stadium al nieuwe schoenen te kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Willem,

    Zelf rijd ik ook met NW Artic, die gaan nu de 3de winter in. Omdat ik er nooit bij stilgestaan heb hoe dat nu zit met die zolen en plaatjes heb ik even getest.
    Bij zowel de NW Artic als bij de Shimano M 310 schoenen zitten de plaatjes gelijk met de zoolverhoging.
    In BOB zijn Shimano PD-A 520 pedalen in gebruik, zowel zomer- als winterschoen staat met de zoolverhoging op de pedaalkooi, geen speling inderdaad!
    Dat wetende ziet het er naar uit dat je in de goede richting denkt.
    Maar dan test ik ze ook op de Scott, daar zitten Ritchey Pro Mountain V5 Paradigm MTB pedalen op.
    Weer een gelijk beeld bij beide schoenparen, de plaatjes zitten in geklikt, en de zolen raken de kooi niet, er is een speling aan beide zijden van circa 2 tot 3 mm. De schoenen kunnen dus bewegen op deze pedalen.
    Gek genoeg is me op de racer nooit extra geluid opgevallen in de vorm van kraken of klappen uit de buurt van de pedalen.
    Zou het misschien een idee zijn om je schoenen eens te proberen op een andere pedaalset, en te kijken of je dan nog speling hebt?
    Je weet maar nooit hoe een koe een haas vangt......☻

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Na welgeteld 12 keer na de laatste post het service-luik uit de DF verwijderd te hebben (wil steeds maar 1 mogelijkheid tegelijk proberen) denk ik dat ik op het goede spoor zit. Het lijkt wel of het in het rechter cranklager zit ik wist al dat het geluid onveranderd blijft als ik mijn linkerschoen losklikte en gewoon alleen met rechts trap en trek. Ik heb de veer van het pedaal iedere keer wat strakker gezet en gesmeerd en dan leek het wel minder en zelfs een keer voor korte periode weg te zijn.
    Hierdoor ben ik mij blijven focussen op de pedalen/schoenplaatjes combinatie, maar rij nog steeds elke dag met oordopjes/muziekje of gehoorbescherming in mijn oren.
    Gisteren even de pedalen van een andere fiets gemonteerd en.......het geluid bleef hetzelfde.
    Na het terugwisselen van de pedalen wat speciaalvet tussen de bracketlagerhuizen/moeren gespoten en van morgen was de fiets stil....snel de dopjes uit ik kon mijn oren niet geloven en vanmiddag naar huis terug....stil.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Na nog een 100 km weer zachtjes terug gekomenGrrrrrrrrrrr zit het dan toch in het bracketlager?

    BeantwoordenVerwijderen