zondag 13 december 2015

De Holder in het vooronder het zwijgen opgelegd, stille DF

Gisteren even naar de nieuwe werkplaats van ICB.  geweest om daar wat kleine klusjes aan mijn DF uit te voeren en meteen een setje wielen af te leveren aan Peter Beijes.
Ymte was in Roemenië  de "nieuwe" medewerker Frank nam de honneurs waar.

Ik heb meteen het service luik eruit geschroefd om de cranks te demonteren, en inderdaad het rechter cranklager zat handlos, en links te los dit had ik wel verwacht omdat, wanneer ik  wat vet tussen lagerhuis en bracketpot spoot het geluid een paar dagen weg was, langzaam werd het dan weer erger.
De lagerhuizen schoongemaakt en met wat PTFE tape goed gemonteerd en vastgetrokken op draaimoment.

Ik hoorde de laatste weken wat gerammel op klinkerpaden dit kwam uit de veerpoten deze ook meteen maar even geïnspecteerd en ja hoor zowat doorgesleten aan de bovenzijde dit na 3800 km?
Het is gebleken dat deze glijbussen zonder dit te overleggen ineens korter uitgevoerd zijn door Velomobiel RO. dus 30-50% meer slijtage deze nu meteen vervangen door langere bussen ik meen dat er nog een wijziging van de veerpoten aan zit te komen dus we wachten af.
Omdat we toch de veerpoten open hadden meteen de lange, rode veren gemonteerd de DF heeft nu de maximale grondspeling en de wegligging is verder verbeterd door stuggere vering.
Het stuurtje valt al snel van het klittenband af en dat is lastig met in-en uitstappen Frank heeft er meteen een soort "trapeze" elastiek aan gezet probleempje opgelost.

Dan het nieuwe onderkomen van ICB. ruimte genoeg om er een mooie werkplaats, lamineer-ruimte, magazijn en voorraad fietsen neer te zetten.
Zorg er de volgende keer wel voor dat er goed gestookt kan worden want na een twee uur trappelen ben je aardig opgewarmd maar koel je 2X zo snel weer af en dan is het  al gauw te koud de koffie was weer goed en Frank neemt alle tijd voor je om te luisteren en uitvragen waar er mogelijk een probleem(pje) is.

Van de week he'd ik s'morgens een op hol geslagen knipperlicht-automaat tiktaktiktak de gehele woon-werkrit de LEDjes bleven uit.....dit kon alleen door de schakelaar veroorzaakt worden of doorgesleten draden ik heb even met een luchtspuitje de schakelaar droog gespoten en er wat DecoPro ingespoten.....probleem opgelost.

De DF doet het verder prima, door de vele woon<>werkritten in de regen, condensatie van lichaamsvocht tegen het koude carbon, vervolgens de gehele dag weer buiten in de regen droogt de fiets niet meer van binnen  ik heb de luchtpijp ook dicht (25% open) tegen de koude wind en rij nog met korte mouwen onder de kap ik ga denk ik iets experimenteren met de luchttoevoer vanuit de pijp oid.

De terugrit verliep minder prettig, volle bak de goede kant op!  zeg ik altijd maar het begon in de polder zachtjes te regenen en de wind was al  aardig aan het opbouwen, dan merk je dat je op land rijd waar vroeger water was............op het Markermeer kan het weer binnen 10 minuten 180˚ omdraaien en dat gebeurde nu ook vanaf de lange bocht tot achter de dijk schuin tegen en vanaf dat moment pal op de zij en dikke rukwinden halverwege nog lek ook....ondanks fleecevest en regenjack om pech te verhelpen toch weer koud geworden  ik kon het tempo er toch weer inkrijgen dus gelukkig weer veilig thuisgekomen.




3 opmerkingen:

  1. De veerpotenslijtage heb ik ook gehad. In Roemenië gaat wel vaker wat mis. Ook bij andere fietsen. Ze voeren idd makkelijk iets door zonder overleg. Mijn veerpoten waren vooral niet gesmeerd. Helemaal droog! Na (kostenloos)nieuwe bussen vervangen (langer? Dacht van niet) en vooral lekker veel vet er in, is de speling op de wielen/vorkpoot weg. Ik denk dat daar ook de rare slijtage van mijn banden aan te wijten was. Vooral het niet op spoorbreedte blijven van de wielen. Nu rij ik overigens met 0 in- of uitspoor. Niet helemaal goed, maar mee te leven. Beetje zoekerig bij zeer hoge snelheden (70+) maar geen gevaar. De DF blijft altijd zeker sturen, onder alle omstandigheden. Ook met versleten, zachte of lekke band. Versleten veerpoten en noem maar op. Dat geeft een goed en veilig gevoel. Ik durf heel veel met deze fiets. Die grens zocht ik nooit op met mijn Q.
    Toch is Daniel bezig te onderzoeken hoe het nog beter kan. (Zie filmpjes op Youtube, danieldusentrieb)

    Ook de versteviging van de body boven de wielkasten bij de DF-XL zoals ik die heb, is zo'n perfectionering van iets wat al goed werkt. Je merkt het nauwelijks, alleen vlak na montage, maar toch weer een stapje beter met sturen en veren.
    Overigens bij de DF is die versteviging niet nodig. Alleen bij de DF-XL. Je kan de body op die plek makkelijk samendrukken. Na de modificatie niet meer. De veerpoot steunt weer af TEGEN de body. Voorheen verdween de veerkrachten zichtbaar IN de body. Niet dat het met sturen verschil maakte overigens. Gevaarlijk is het nooit geweest. Ik meen nu een verbetering te bespeuren in verwerking van fijne trillingen bij zeer slecht wegdek. Klinkers vooral. Goed te testen op het stukje parallelweg naar ICB vlak voor het spoorviaduct. Comfortabel fietst het nooit, maar je kan iets beter door blijven rijden. Het remt minder af.

    Overigens heb ik nog een twijfel. Je hebt langere rode veren in je voorvorkpoten zeg je. Dat zijn toch stugge veren? (blauw is zacht meen ik) Volgens mij komt daarmee alleen de neus van je fiets hoger te liggen (ook gunstig!) maar wordt je vering juist slapper. Ook al gebruik je stijve rode veren. Toch? Je hebt immers meer veerweg nu.

    Ik heb achter juist gekozen voor meer veerweg met 9 cm blauwe veren en 5 cm rode veren in de nieuwe demper. Blauw zorgt voor makkelijk volgen van kleine oneffenheden wegdek. Juist door het licht pre-inveren ook negatief. (uitveren in een gat dus) Dat maakt dat de band beter contact blijft maken met het wegdek. Zelfs op klinkers of kinderkopjes.
    Het stukje rood zorgt voor 'weerstand' bij extra belading en extreem inveren.(drempel) Dus geeft een zekere progressie in de veer.
    Om voldoende ruimte in de wielkast te houden is het schroefuiteinde op de veer in maximale stand uitgeschroefd.
    Toch hangt mijn fiets nog licht achterover omdat de totale lengte van de nieuwe demper kennelijk niet gelijk is aan de vaste maat van de DT-Swiss Luchtdemper. Dat is gunstig. Ik heb nauwelijks ruzie meer met opgaan van drempels met mijn voetenbakjes. De bodemvrijheid is nu 85 mm imv 75 mm voorheen (in beladen toestand) met de DT-Swiss demper.

    Kortom. Een DF blijft maatwerk voor iedere rijder. Dat zie ik als voordeel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Overigens de verlengde rode veer in de voorvorkpoot. Ik zie dat als voordeel. Ondanks de stijve veer zal hij volgens mij beter reageren bij fijne oneffenheden in het wegdek. Als bonus krijg je meer bodemvrijheid.
      Zelf heb ik het vrijwel direct na levering de beperkte bodemvrijheid opgelost door dikke moeren tussen vorkpoot en wielkast te leggen. Dat werkt ook. Al ben ik benieuwd hoe dat inwerkt op de lange termijn. De wielkasten en de vorkpoten goed met brede onderlegringen beschermen.

      Vocht in de fiets is idd een dingetje.....
      Roest op de spiegelbouten is standaard en makkelijk tegen te gaan. Alle andere dingen in de fiets gaan vroeg of laat ook leiden onder de vochtige atmosfeer van uitademlucht en zweet. Ik zie mijn elektrische installatie al langzaam in verval raken. Maar ook dingen vastplakken valt niet mee. Eigenlijk is dat het enige waar ik steeds mee bezig ben met deze fiets. Onderhoud en herstel van dingen die loslaten en storing in de E-installatie. Daarom was mijn Q491 ook volledig stroomloos. Men verklaarde mij voor gek, maar had nooit dit soort (irritante) problemen waar ik nu af en toe mee worstel. Mopper, mopper, grumbel.... ;-)

      Verwijderen
  2. Mmmmm ja allemaal herkenbaar nu toch mijn eerste serieuze probleem waardoor ik mij op moet laten halen.....de batterij is ineens defect, stond dus zonder licht op mijn werk.....schijnt een kwaaltje te zijn. Waar ik een beetje van baal is dat ik tot nu toe dingetjes heb gehad met de Q, en weer met de DF waar men van weet dat het gebeurd, maar dit niet op tijd terugkoppelt aan de klant als een soort van "terugroepactie" als forens-Velomobielgebruiker ben je toch een beetje afhankelijk van je fiets en dan gaat betrouwbaarheid boven alles. Hier gelden andere regels als bij de "mooi-weer" gebruikers

    BeantwoordenVerwijderen