maandag 4 januari 2016

Een goed begin is het halve werk

Niets is meer dan waar ik heb de DF in 2016 tot nu toe alleen aangeraakt om de winterwielen er maar weer op te zetten en de  achterband te vervangen en dat is geen zalfje! kortom prieken met een stokje om de (iets bredere) vouwband tussen de wielkast en de naaf door te krijgen.
Langs de weg lijkt mij dit geen pretje vandaar de montage van een  hufterproof Marathon Racer de Conti Sport Contact heeft het ruim 4500 km. probleemloos en lekvrij volgehouden die gaat er van de zomer weer onder.

De eerste kilometers in 2016 heb ik gemaakt op de ATB. geschoeid met Kojaks lekker even afzien en op de weg knallen is ook wel weer eens leuk.

Wat dan meteen opvalt is dat je bij wind tegen al snel in hogere Hf. rijd en dat bevestigd mijn vermoeden dat mijn conditie door het veelvuldig gebruik van de DF. flink aan het afnemen is (ben ineens 80 kg geworden, of komt het toch van de oliebollen en ander eetgedrag door de tijd van het jaar) ook de fietsbeweging is duidelijk anders, op de ATB. zitten 175 mm. cranks en op de DF 165 mm. dit was de eerste 10 kilometer onprettig en na afloop duidelijk voelbaar in de liezen.
Ook mijn longen moesten aardig werken om de zuurstof binnen te halen dus...........
Voor mij wel een teken dat ik dit weer op moet pakken want ik wil eigenlijk nooit boven de 78 kg komen.
Wat ook mee heeft gespeeld is de kortere woon<>werk afstand, zowat de helft minder!
Vanaf morgen weer naar Edam op en neer dus......
Een andere optie is mijn srijnelheden in de DF te verhogen naar bijv. elke w<>w rit minimaal 42 km/uur blijven gasten maar dat lukt niet altijd ivm. de veiligheid.

9 opmerkingen:

  1. Tja, als de fiets erg licht/efficiënt loopt, dan moet je harder of verder fietsen om dezelfde energie te verbruiken.

    Tip: Roeifiets ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Of een blokje omrijden? fietsen in je DF zal geen straf zijn. De DF is bedoeld om met smalle banden te rijden is mij inmiddels duidelijk, maar zo'n Marathon Racer vouwband loopt met lage temperaturen misschien wel lichter dan de smalle One's.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Precies Wim: meer weerstand genereren. De goedkoopste oplossing is natuurlijk minder lucht in je banden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is zo maar dat stuurt zo eng...alsof je op eieren rolt

      Verwijderen
  4. Hoi Willem,

    Nog een tip die natuurlijk nergens op slaat, maar wel meer weerstand geeft en de veiligheid verhoogd: spijkerbanden monteren!
    Oh nee, dat past niet op een DF.........
    Maar je hebt wel gelijk Willem, dat ervaar ik ook elk voorjaar als de racer weer uit de schuur komt.
    Een tip die ook werkt: Vorig jaar vanaf januari ben ik begonnen met de door Wim Schermer beschreven HIT training, makkelijk te doen in de velomobiel onderweg, vergt niet veel tijd en is zeer effectief!
    Wat die kilo's betreft is het gewoon een balans, gaat er meer in dan uit komt er gewicht bij, en andersom............☺

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Adri da's geen probleem maar blijf het wel monitoren...ben weer op mijn "oude" werkplek aan de gang dus elke dag 52 km. ipv. 25 km w<>w heb gelukkig nooit een probleem met gewicht gehad en als ik een "buikje" krijg ruilt ze me in dus............(we kennen elkaar dit jaar 40 jaar en daar moet nog maar wat bij)

      Verwijderen
  5. Ik zit met het zelfde Wim..
    na een gezondheidstechnisch slecht jaar wil ik ook weer onder de 80 kilo.
    Na de oliebollentocht zat ik mooi terug op 80 kilo nu nog een paar kilo eraf.

    Ik moest trouwens wel lachen... de Continental SportContact gebruik ik weer als winterband. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op de Q had ik de Conti wintercontact achter maar die past niet in de wielkast van de DF dus die hangt op een nieuwe eigenaar te wachten met setje voorbanden Marathon+ één winter gebruikt dus nog als nieuw

      Verwijderen
  6. De Marathon Racer heb ik achter gemonteerd voor zit er Durano+ onder Ones gaan mij te snel lek

    BeantwoordenVerwijderen