maandag 8 februari 2016

Eerste cabrio rit dit jaar een feit

Vanmiddag een mooi ritje met de DF wezen knallen, de zomerwielen voorzien van Conti sportcontact 2  gestoken;  druk op 6.5 bar het Schemervizier ipv. de racekap opgeklit en rollen maar.

Wat meteen opviel was de koude wind om de oren en het feit dat de DF een stuk stiller en comfortabeler was dan met de Durano+ op 9 bar.
Het sturen op de lagedruk bandjes viel mij ontzettend mee dit komt ook door de perfecte grip van de Conti's ik heb met de racefiets ook wel met Conti tubes gereden en deze 20"draadbandjes hebben dezelfde grip als de dure tubes.

65 km. gereden met gemiddeld 38 km/uur het was al lekker rustig met andere fietsers omdat er inmiddels al een flink windje ontwikkeld was.
Nu de DF een paar duizend km. gelopen heeft begin ik mij pas echt thuis te voelen met de rij eigenschappen van de fiets ook het zitje zit nog steeds heerlijk en past perfect om/aan mijn rug.

Ik moet terug met de fiets naar ICB. om de positie van de achterbrug te laten optimaliseren door Daniël omdat er nu geen bredere achterband in kan het gevolg is wel dat de neus weer iets naar beneden gaat zodat de grondspeling aan de voorzijde iets ongunstiger wordt.
Om dit te compenseren kan er weer een andere, verstelbare achterdemper/veer in.

Is mij dit alles de operatie waard? de aanpassing is kosteloos maar is best ingrijpend denk ik.
Ook met smalle achterband rijd de DF perfect, ik wilde alleen een iets bredere achterband monteren   met het oog op de winter (sneeuw) zodat ik meer grip met wegrijden heb.
Daar moet ik dus nog even over nadenken en afwegen.

7 opmerkingen:

  1. Tja Willem, dat is het gemak van zomer- en winterwielen, je wisselt makkelijk natuurlijk! Ook hier is het nu al een paar dagen heel mild weer, maar uiteraard blijven de spikes er nog onder liggen, vanaf woensdag gaat het weer licht vriezen.

    Een bredere achterband is zeker in de winter een voorkeur, dan kan je tenminste een profielband kwijt, die inderdaad wat meer grip zal bieden in de sneeuw. Nou weet ik niet hoeveel keren jullie sneeuw hebben daar beneden, maar de noodzaak daarvoor kan je zelf afwegen, zoals je al schrijft.

    Puik gemiddelde trouwens!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Misschien je ritjes registeren met Strava? Kan ik mooi kijken of je altijd zo hard rijdt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. brede banden zijn bij zon lichte fiets niet echt nodig. ik heb zelf kojak 1.35 breed achter. en dat gaat zelfs bij sneeuw best aardig. zelf rij ik met de evo met schwalbe one, een echte aanrader. groet Rudolf

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ps in de bergen natuurlijk meer maatregelen nodig

      Verwijderen
    2. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

      Verwijderen
    3. Schwalbe One, beetje lekbestendig??

      Verwijderen
  4. Toevallig al twee keer lek gereden in korte tijd, maar ik wacht het nog even af voor ik daar een oordeel over vel, want kan ook een beetje toeval zijn.

    BeantwoordenVerwijderen