zaterdag 5 maart 2016

Over wiellagers en suks

Ik heb het al langere niet meer zo op met mechanische techniek uit Engeland, kon ik de wat oudere Sturmey Archer onderdelen, Raleigh, BSA,  Triumph,  Norton, Riley, Lucas, fietsen, motorfietsen en sommige automobielen nog wel waarderen maar de laatste 20 jaar is er veel van dat moois verdwenen of onder vernieuwde, puur commerciele leiding afgeslankt teruggekeerd.

Mooi voorbeeld zijn de standaard gemonteerde wiellagers in de voornaven van onze velomobielen of het nu een Strada, Quest of DF is dezelfde naven (incl. trommels) worden toegepast.

Ik had al eens gepost dat ik speciaal voor in de wintermaanden (met het oog op pekel) een extra setje wielen gepunnikt heb omdat de originele wielen met de carbon buitenplaten een vergaarbak zijn van stof, zand en dus ook pekelwater.
Dat wilde ik niet .....ook het wisselen van wielen gaat veel gemakkelijker dan bij de Q en met het oog op andere (veel lekbestendiger) banden in de winter, dan is de keuze snel gemaakt.

Na ca. 1400 km. met de deze winterwielen maakt de fiets ineens een onheilspellend metaal achtig geluid tijdens linkerbochten  en vanuit mijn ervaring weet ik inmiddels dat dit iets met de wiellagering moet zijn maar het had zich nog niet eerder aangekondigd dus thuis aangekomen eerst maar even luisteren en voelen.....met het linkerwiel vrij van de vloer even een slinger aan het wiel en ja hoor het lijkt wel een koffiemolen ook zat er al best wel veel speling in de lagers, rechts precies hetzelfde.

Nou moet ik wel zeggen dat ik de laatste weken het idee had dat de DF meer een schurend geluidje had als ik over glad asfalt reed maar door de kap werd dit mischien wel extra versterkt dus heb ik
er geen aandacht aan geschonken.

De lagers er meteen uitgetikt en vervangen door nieuwe lagers (TIMKEN) en bij nadere bestudering bleek dat de versleten lagers stijf van de roest staan het beetje vet dat er inzat is roestbruin, na demontage van de lagers blijkt dat: alle kogels eruit zien als de maan (vol kraters en putten) de kogelbanen in de cups zijn weg gewalst door de roest en kogelmateriaal.

Het zijn 6001-zz (6001 is de maat en zz betekend dubbelzijdig stofbestendig afgedicht) lagers maar van een of ander inferieure Oosterse kwaliteit (sun race sturmey archer)
Als je de lagertabellen opslaat, kost een SKF of TIMKEN lagertje van uitmuntende kwaliteit mij inkoop €2.55 en deze handel €0,55 beetje jammer van Sturmey Archer misschien willen ze nog de schijn ophouden van "British Craftmenship" maar ik ben inmiddels te oud voor een sprookje.
De fiets bolt nu weer super en stil.

4 opmerkingen:

  1. Helemaal met je eens dat de trommelrem van SA bezuinigt op elementaire dingen die bijvoorbeeld Sachs veel degelijker uitvoerde. De stalen uiteinden van de segmenten waar het bedieningsdraaipunt tegenaan komt kunnen er zo maar af vallen bij demontage bijvoorbeeld! De borgringetjes zijn eigenlijk alleen maar voor eenmalig gebruik omdat er bezuinigd is op een geultje in de as en een fatsoenlijk afneembaar borgringetje!
    De enige verdedigbare reden om nog Sturmey Archer trommelremnaven te gebruiken is dat ze b.m.w. de enige zijn die z.w.z. eenzijdig opgehangen naven maken...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Helemaal met je eens Willem. De meesten zullen graag een paar munten meer neerleggen voor kwaliteit die het wat langer volhoudt, ik in elk geval wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het lager dik in de vaseline zetten kan soms helpen. Het trekt wel viezigheid aan, maar stoot wel water af.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja beide zijden dik in de vaseline oid. zal wel iets helpen, de grootste problemen zijn het vet of wat daar voor door moet gaan dat er in gedaan is tijdens de productie en het soort staal waar de kogels en cups van gemaakt zijn en natuurlij de kwaliteit van de afdichting. In naven die gemaakt worden voor bijv. boottrailers zit zeewaterbestendig vet.....iedere bootbezitter weet waarom; het vet kost ms. €2,00 meer/10 kilo maar is veel beter corrosie bestendig en emulgeert niet met water. Ook de drukbestendigheid is vele malen hoger dan bij goedkoop EP2 vet. Goede, van koolstof/mangaan rijke staalsoorten gemaakte kogels gaan ook veel langer mee. Waarom gaan de lagers in vrachtauto's wel > 1.000.000 km. mee??????

      Verwijderen