donderdag 19 mei 2016

Het heen en weer sturen is begonnen

Twee jaar geleden ben ik op de rotonde bij Oosthuizen vol in de flank aangereden door een automobilist die zat te dromen en veel teveel haast had.
Vorige week is dit zowat weer gebeurd, zelfde plek het was alleen droog en goed zicht.
Naar aanleiding hiervan toch maar weer een klacht gedeponeerd bij de Gemeente Zeevang/Edam/Volendam (ze zijn inmiddels gefuseerd)
Een dag later werd ik opgebeld door een medewerker met de vraag of ik, voor zijn beeldvorming kon uitleggen om welke locatie het gaat, hij wilde zelf kijken en wat foto's maken.
Er was november 2015 ook al een soortgelijke klacht binnengekomen dus..........

Ook vertelde hij al voorzichtig dat de mooie groene beplanting vermoedelijk door de Provincie gesnoeid moet worden en dus geen Gemeentelijke aangelegenheid is.

Dat dit mij niet uitmaakte en dat ik het desnoods zelf ga snoeien vond hij minder prettig maar als dit niet spoedig anders kan zal dat gebeuren.
Een collega heeft even een filmpje gemaakt welke hier te zien is.
Inmiddels heb ik (uiteraard) bevestiging van de gemeentemedewerker gekregen dat het een provincie aangelegenheid is ondanks het feit dat je al een paar honderd meter  het bord van de bebouwde kom gepasseerd bent.
Ik ben nu van plan, als er over twee weken nog niets is veranderd de laatste 5 meter van de "haag" flink af te snoeien met mijn batterij heggenschaar ik heb er twee batterijen bij en als dit niet voldoende is gaat er war 2-4-5-T oftewel "Ancient Orange" op.  Ik hou u op de hoogte!

23 opmerkingen:

  1. Hi Willem,
    Inderdaad een totaal onacceptabele en levensgevaarlijke rotonde. Ik heb voldoende professionele Round-up om die struiken binnen 14 dagen te laten afsterven. Roep maar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kan die struiken er ook met je Tesla uitgummen, kost nix, lekker stil en comfortabel.

      Verwijderen
    2. Dank je Wim ik wacht het nog even af.......(er kan altijd nog een vlaggetje op van 2 kwadraat)

      Verwijderen
  2. Het gebruik van Round-up vind ik onwaardig voor iemand die zich groen wil noemen. Zelf de heggenschaar ter hand nemen lijkt mij ook niet de oplossing.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Waarom niet gelijk een waterstof-bom er op? Alles beter dan een vlaggetje op je fiets! ;-)

      Verwijderen
    2. Piet, de heggenschaar is het beste, veiligste en milieu vriendelijkste alternatief denk ik bovendien bepaal ik dan de hoogte.

      Verwijderen
    3. Round-up is natuurlijk niet een voor de hand liggende oplossing. Maar als de situatie levensgevaarlijk wordt, en dat is hier overduidelijk het geval, en de wegbeheerder lost het niet razendsnel op, dan is Round-up een effectieve oplossing. Round-up is overigens nog gewoon te koop. Groen OK, maar niet tot elke prijs.

      Verwijderen
  3. Zelfs zonder goed gegroeid groen lijkt me dit een Errug Goed Oppassen Kruising. Ik zou het ook zelf even melden bij de provincie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal goed gezien Paul, rij er zeker al 28 jaar regelmatig over, zelfs in mijn racefietstijd met veel trainingsuren, werd ik er wel eens zowat "vanaf" gereden door automobilisten die mij niet wilde zien.

      Verwijderen
  4. Ongelofelijk hoe bureauhengsten en dienstkloppers het functioneren van organisaties (niet alleen overheden!) in de weg zitten. Ik vermoed dat als je contact had opgenomen met de buitendienst van de provincie (in mijn tijd de districten en de daar werkzame districthoofd en kantonniers) het zaakje al gepiept zou zijn. Daar zitten namelijk zeer praktisch ingestelde lieden waarmee het bijna altijd goed zaken doen is.
    Je kan het altijd nog proberen, da's beter dan eigenmachtig optreden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Wijnandt, ja ik ken nog wel wat kantonniers (no nonsens aanpakkers) vanwege brandweer-werkzaamheden maar niet in dit rayon.

      Verwijderen
  5. Als je pech hebt maken ze haaientanden op het fietspad, lekker makkelijk, automobilisten moeten opletten?, dat hebben ze hier in de buurt ook overal geflikt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja André daar heb jij gelijk in dan zijn de poppen helemaal aan het dansen en wordt het een nog grotere racebaan vooral als de A7 vaststaat en men wil afsteken op de N247 en door de Beemster is het net de Nünbergring hier.

      Verwijderen
  6. Groot gelijk Willem, gewoon een datum stellen, is er dan nog niets gedaan dan doe je het zelf.
    Ik zou er ook totaal geen moeite mee hebben om even met de spuit langs te gaan daarzo!
    Succes met het verdere verloop!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik had de gemiddelde ligfietser groener ingeschat: http://www.greenpeace.nl/campaigns/landbouw/roundup/
    maar goed, een beperkt aantal reacties is natuurlijk niet representatief.
    Ik las laatst de volgende zin in een ingezonden stuk in dagblad Trouw: de natuur kan wel zonder ons, maar wij niet zonder de natuur.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Waarom een ligfietser "groen" zou moeten zijn volg ik even niet, ik zie daar zelf geen enkel verband tussen.........
      En dan nog, "groen" en verkeersveiligheid zijn ook 2 heel verschillende dingen!

      Verwijderen
    2. Ik meen dat de Fietsersbond een paar jaar geleden wel eens een enquête heeft gehouden, waarbij een flink deel van fanatieke (lig)fietsers Groenlinks zou stemmen, maar goed dat is een aanname van mij. Verkeersveiligheid kan ook op een groene manier worden opgelost. Roundup is gewoon vergif, hoe je het wendt of keert. Maar ik heb mijn punt gemaakt en ieder mag zijn afweging maken, hoewel het gebruik van Roundup in deze situatie uiteraard niet is toegestaan.

      Verwijderen
    3. Ik ben het i.e.g. helemaal eens met jouw stelling Piet. Men verlaat de NVHPV immers niet voor niets!
      Mvg Mick

      Verwijderen
    4. Sorry Piet ik ben niet typerend voor de in jouw ogen gemiddelde ligfietser draag geen geitenwollensokken, kan niet punniken of breien en stem vanaf mijn 18e VVD maar de laatste jaren partij voor de dieren. Bovendien wil ik mij niet associëren met een bepaalde politieke stroming maak wel elk jaar braaf mijn donatie over aan Sea Sheperd en ben activist bij die club voor zover mijn mogelijkheden reiken.

      Verwijderen
  8. Je kan het een automobilist op deze rotonde nauwelijks kwalijk nemen als deze een velovaarder (zeker met een zwarte top) over het hooft ziet. Dan zul je dus om te beginnen defensief moeten rijden.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik probeer zo defensief mogelijk te rijden, rij al meer dan 40 jaar motor zonder noemenswaardige problemen rij deze rotonde 2X/werkdag ook met oogcontact nemen ze vaak voorrang. Weet vanwege mijn vorige loopbaan als prof.motorrijder en elk jaar VRO2 wel hoe het werkt et kijken en zien.De kleur is daarbij onbelangrijk kijk maar eens naar aangereden: pijlwagens van RWS. slagbomen op de A8, door rood rijden, als je weet dat je voorrang moet verlenen moet je daar rekening mee houden dit heet anticiperen Marc.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Anticiperen kan pas als ze je zien Willem. En jij bent nauwelijks te zien vanuit de auto(of bestelbus?) die filmt.
    Daarbij komt nog dat veel mensen nog nooit een velomobiel hebben gezien, het zit niet in hun systeem, dus dan duurt het enkele ogenblikken langer voor ze je registreren en actie ondernemen. Dan is het al te laat. Natuurlijk zijn er zat automobilisten die niet opletten, afgeleid door welke afleiding ook. Ook daar zul je rekening mee moeten houden. Zeker op een super onoverzichtelijke rotonde, waarvan je weet dat je met een velo slecht zichtbaar bent voor het overige verkeer. En kleur maakt in dit soort gevallen wel degelijk uit Willem.

    BeantwoordenVerwijderen