dinsdag 24 mei 2016

Nog iets over kleuren, opvallen, kijken en gezien worden.

Ik ben op deze motor in 12 jaar twee keer aangereden, beide keren kon ik mede door de trainingen op het PVI (politie verkeers instituut) door middel van ontwijken en remmen de schade flink beperken. In die tijd waren er nog niet veel GSM's.
De kleuren en striping was in samenwerking met Rijkswaterstaat uitgekozen en ondanks het feit dat wij altijd met licht op reden is het mij overkomen. Beide keren was de eerste reactie van de automobilisten (1 keer man en 1 keer vrouw) dat zij mij niet gezien hadden beide keren had ik al gezien dat zij niet eens gekeken hadden vandaar dat ik de snelheid er al af had en kon uitwijken cq. uitremmen zodat er weinig schade was.
Ik reed er alleen in de zomermaanden mee, (als de R niet meer in de maand zat) zeg maar een 8-10.000 km/seizoen.
 Op mijn privé motorfietsen (meestal minder opvallend van kleur en niet gestriped) is mij dit in 40 jaar nog nooit overkomen ik heb tot mijn 35e zeker 20.000 km/jaar met deze fietsen afgelegd. In de gladde en pekelperiode had ik mijn "pekelbak" een oude of the road Japanner met terreinbanden. Voor verzekeringsmaatschappijen is het interessant om bij te houden welke kleur auto het minst bij ongelukken betrokken is, dit zijn ook percentueel gezien .......zilverkleurige/grijze auto's toeval? of door mij al in de praktijk ondervonden?
Mijn eerste ongeval was met een Quest was met een oranje, opvallend genoeg zou je zeggen.


Van deze waren wij zowat getuige op de Autoroute een paar jaar geleden ook opvallend genoeg zou je zeggen  en zo kan ik nog wel even doorgaan. In theorie allemaal mooi maar deze beelden bewijzen dat de praktijk de theorie ingehaald heeft een daar hebben wij als "zwakkere" weggebruiker maar mee te handelen.

6 opmerkingen:

  1. Interessant onderwerp altijd weer. D'r is al best veel onderzoek gedaan naar de relatie kleur vs. ongevallen. Maar over het algemeen schijnt de mening te zijn dat "When choosing a vehicle, the bottom line is that there is presently no scientific evidence supporting the selection of one particular vehicle color as the unambiguous best choice for safety."

    Zie o.a. https://www.centraalbeheer.nl/blog/verkeer/Paginas/autokleur-bepaalt-kans-op-ongeluk.aspx en https://www.aaafoundation.org/sites/default/files/CarColorAndSafety.pdf

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb nu een zwarte Quest, voorheen heb ik steeds een gele velo gehad waarbij ik één keer aangereden ben met inderdaad de opmerking ik had je niet gezien.
    Zoals gezegd fiets ik nu al driekwart jaar met een zwarte Quest en het klinkt raar, ik heb toch steeds het idee dat ik beter gezien wordt dan toen met mijn gele fietsen. Maar ja bijna dood ervaringen blijf je houden maar dat komt meer doordat mensen toch effe voor je langs willen doorjakkeren, vooral bij rotondes zie je ze nog net even gas bijgeven dan afremmen en dit gebeurd ook als ik op de rechtop fiets zit.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik rij sinds kort in een zwartblauwe DF (xl) en heb bepaald niet de indruk dat dit minder opvalt dan mijn gele Quest (waarvan ik de kleur geel puur uit veiligheidsreden heb gekozen). Uiteraard blijft defensief rijden geboden, zeker bij de hogere snelheden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als vreemde eend lijkt het mij een goed idee om kleuren en vormen laten aansluiten bij de massa voor de veiligheid. Na 15.000 km in mijn veloquad is in mijn beleving dat anderen (lees automobilisten) dan beter reageren. Twee koplampen voor, richting aanwijzers, twee grote spiegels en niet in de laatste plaats vier zichtbare wielen en een kofferdeksel. En als ik klaar ben twee achterlampen en een kentekenplaat.

    Net een klein autootje. Dat snappen de hersenen het beste.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dag Willem. We zijn net terug uit Frankrijk. Op een Air zagen we precies zo'n gedeukt hulpvoertuig staan. Groeten Kees.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het menselijk oog ( en dat van veel dieren ) is ingericht om alert te worden na waarneming van beweging. Kleur doet er veel minder toe, en licht ook niet.

    Daarom hebben alarmvoertuigen felle flitslichten. "bewegende" felle lampen is het maximale aan aandacht wat je kunt trekken.

    En toch worden zelfs die af en toe nog niet op tijd waargenomen ( al kun je je afvragen of de betrokken bestuurder wel naar buiten keek.... )

    BeantwoordenVerwijderen