maandag 20 maart 2017

Het mooie weer komt er weer (te langzaam) aan.

Afgelopen weken kwam de zon af&toe al weer door het wolkendek gluren en ik heb al weer een paar dagen zonder racekap maar met minivizier gereden, heerlijk! eigenlijk heb ik geen problemen met de kap maar open rijden geeft mij toch meer "cabrio gevoel" en lekker buiten met de kop.


De afgelopen maanden rolden de woon-werk kilometers ongemerkt onder de wielen door en mede door de zachte winter heb ik het blik weinig tot niet gebruikt om te werk te gaan.
Na zo'n 15.000km. heb ik een draadje van de teller kapot gehad (vermoeid door vele malen buigen)
voorlopig gesoldeerd en met twee keer krimpkous afgeisoleerd en verstevigd.

Alle stuur-spoor- en reactiestang kogeltjes goed gesmeerd ivm. kraken en in een bepaalde stand blijven staan door de weerstand (zwaar lopen dus) de fiets ging hierdoor slechter reageren en sturen.
Twee keer de ketting gesmeerd met synt. cardanolie dit scheelt veel geluid en weerstand enigste nadeel, het stinkt.

De laatste maand van mijn repressieve werkzaamheden bij brandweer NHN team oost is inmiddels aangebroken en ik zal waarschijnlijk nog een jaar of twee jaar blijven ondersteunen als oefenleider/beoordelaar bij THV. (technisch hulpverlening) dan heb ik er zeker dertig jaar als vrijwilliger/deeltijder opzitten.

Sinds een paar weken rij ik met de vernieuwde Conti-sportcontact2 en die bevallen een stuk beter dan de Durano+ alleen al de bandenspanning (5.5-6.0 bar ipv. 8.5 bar scheelt een stel oordoppen en het comfort en de grip is 80%beter.
De rolweerstand bij lage temp. lijkt mij ook zeker 25% gunstiger dus da's mooi meegenomen.
Op mijn zomerwielen wil ik dit jaar eens een setje Ones proberen, iedereen is er vol lof over vooral de rolweerstand moet erg laag zijn.

Met een sok in de luchtpijp en de racekap erop is het met een enkel ondershirtje lange mouwen goed uit te houden, ook bij -9 Chill (-5 werkelijk)alleen de eerste 5 kilometers valt het wat tegen.
De condens in de fiets blijft een probleempje maar dat is nu eenmaal zo.

De racekap heb ik weer wat stiller gekregen dmv. wat vilten rondjes op de contactplaatsen te plakken, evt. later nog te vervangen door  dun neopreen.

Lees ik hier en daar dat mensen beweren dat hun DF veel last heeft van zijwind kan ik dit niet onderschrijven ik heb nog geen behoefte gehad om de bovenkant van de body en de racekap te voorzien van tochtstrip/stormstrip zoals ik bij mijn Q708 wel had met mijn eerste,  Q176 ben ik zowat stilstaand omgekieperd, gelukkig in het gras maar is niet leuk.

Met de DF tot nog toe geen problemen met harde zijwind gehad.
De reden hiervan is mi. het kleiner zij-oppervlak, kortere staart, lager zwaartepunt.
De keuze van de banden en de daarbij behorende grip op nat/droog wegdek en het gewicht van de berijder speelt hier ook een grote rol.
Met 6-8 Bft. was het nog goed te doen, bij 9 Bft. moest ik gevoelsmatig met meer gewicht aan loef fietsen om in het spoor te blijven als je goed oplet bij rukwinden en je snelheid laag houd is het verantwoord.
Bij 11Bft. moet eenieder zelf maar bepalen maar ik wil het lot niet tarten als je ziet wat er weer een bomen en dikke hammen uit de bomen gewaaid zijn op mijn woon-werkroute..........daar is geen fiets tegenop gewassen.

4 opmerkingen:

  1. Ik heb de kap (nog) niet besteld omdat ik zelfs nog nooit een schuimkraag heb bezeten. Die mensen heb je dus ook nog :-)
    De kraag beviel me aanvankelijk niet maar heb ik met carbonfiber afgetekend en lager geknipt. Frank herinnerde me aan de truc een touwtje aan de verste hoeken van het klittenband te maken om te lostrekken achter je te vergemakkelijken. Dan zit ik werkelijk in een singletje daar onder maar heb nu goed zicht!
    Je had wel gelijk dat de 35 mm Kojaks de draaicirkel vergroten daar had ik naar Dronten 2x last van. Maar ze veren wel lekker, ik vermoed net als de Sportcontacts!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klopt ik heb lange klittenbandstroken met me naam erop aan de achterste klitjes. Ik heb dat schuimdeksel wel eens gebruikt maar mijn kap was al heel snel gereed (een van de prototypes) ik had mijn Q met kap ingeruild voor een DF met kap (die had ik al stiekem mogen zien en bevoelen) dus dan weet je dat het goed komt. De sportcontact2 lopen wel aanmerkelijk lichter denk ik. Als je wilt moet je maar eens een stuk rijden met de racekap....maakt wel meer rumoer door de klankkast vorming, die van mij is nu zowat "trilstil" zal ik maar zeggen alleen op oude klinkertjes in de stad en ruw uitgesleten asfalt maakt ie herrie. Het stilst rij ik met het Schemerschermpje en dat heeft ook een gunstig effect op de luchtweerstand om het instapgat maar de kap scheelt ook 5-10km/uur vooral bij harde wind.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor het aanbod Willem! Maar eerst ga ik alle mogelijkheden met de combinatie minivizier, schuimdeksel, pet en hoofdlamp rustig uitproberen. Er komt veel op een mens af na kennismaking met zelfs een 'kale' DF :)

      Verwijderen
    2. Anders dan ik dacht is bijvoorbeeld het aflezen van mijn Garmin aan het stuur nog heel goed mogelijk met de schuimkap.

      Verwijderen